Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajan asiantuntijuus muutoksessa - asiantuntijuus ja sen jakamisen diskurssit digitaalisessa oppimisympäristössä

Jenni Huhtasalo

Opettajan asiantuntijuus muutoksessa - asiantuntijuus ja sen jakamisen diskurssit digitaalisessa oppimisympäristössä

Jenni Huhtasalo
Katso/Avaa
Publisher's PDF (451.0Kb)
Lataukset: 

Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
doi:10.33350/ka.79620
URI
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/79620
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042820852
Tiivistelmä

Asiantuntijuus ja asiantuntijatyö on perinteisesti liitetty spesifeihin
ammattialoihin ja professionaalisuuteen. Teknologian lisääntyvä käyttö
asiantuntijatyössä kuitenkin muuttaa asiantuntijuuden ilmenemistä ja sen
rajoja. Tässä artikkelissa tarkastelen yliopisto-opettajien ja
opiskelijoiden haastattelupuheesta sitä, miten asiantuntijuutta
tuotetaan erilaisten puhetapojen avulla ja miten asiantuntijuutta
jaetaan, kun sosiaalityöntekijäopiskelijoiden kandidaatintyön ohjaus
tapahtuu verkon välityksellä. Asiantuntijuuden käsitteen jaoin kolmeen
eri osa-alueeseen: teknologiseen, sisällölliseen sekä tieteelliseen
asiantuntijuuteen. Analysoin aineistoa sisällön analyysin ja
diskurssianalyyttisen otteen avulla. Kolmella tutkimallani
asiantuntijuuden osa-alueella esiintyi opettajien ja opiskelijoiden
puheessa neljä erilaista puhetapaa, joilla asiantuntijuutta tuotettiin
ja jaettiin. Puhetavat nimesin 1) ikädiskurssiksi 2)
opettajuusdiskurssiksi 3) työkokemusdiskurssiksi ja 4)
kokemattomuusdiskurssiksi. Tutkimukseni osoitti, että näiden diskurssien
kautta jaettiin opettajien ja opiskelijoiden kesken teknologista ja
sisällöllistä asiantuntijuutta. Tieteellinen asiantuntijuus jäi
puhetavoissa jakamattomaksi vain opettajille kuuluvaksi asiantuntijuuden
osa-alueeksi.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste