Monikulttuurinen suomalainen peruskoulu? Monikulttuurisuus peruskoulun opetussuunnitelmissa 1990–2010 luvuilla
Janne Varjo; Marja-Liisa Mäkelä; Mira Kalalahti
Monikulttuurinen suomalainen peruskoulu? Monikulttuurisuus peruskoulun opetussuunnitelmissa 1990–2010 luvuilla
Janne Varjo
Marja-Liisa Mäkelä
Mira Kalalahti
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717583
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717583
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan peruskoulun opetussuunnitelmien perusteiden
monikulttuurista sisältöä vuosilta 1994, 2004 ja 2014. Tutkimuksessa
analysoidaan, miten monikulttuurisuuskasvatus ilmenee
opetussuunnitelmissa kahdella eri tasolla: 1) yhteiskunnallisella
(minkälaisena yhteiskunnan ja monikulttuurisuuden välinen suhde
kuvataan) ja 2) yksilöllisellä (millaiseksi monikulttuurinen oppilas
määrittyy).
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]