Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Korkeakoulujen opiskelijavalintauudistus ja aikuisopiskelijan opiskelumahdollisuudet

Nina Haltia; Ulpukka Isopahkala-Bouret; Annukka Jauhiainen

Korkeakoulujen opiskelijavalintauudistus ja aikuisopiskelijan opiskelumahdollisuudet

Nina Haltia
Ulpukka Isopahkala-Bouret
Annukka Jauhiainen
Katso/Avaa
julkaisijan versio (282.9Kb)
Lataukset: 

Kansanvalistusseura ja Aikuiskasvatuksen tutkimusseura
doi:10.33336/aik.88081
URI
https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/88081/47285
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042822421
Tiivistelmä

Tarkastelemme artikkelissamme
2010-luvulla toteutettua korkeakoulujen opiskelijavalintauudistusta
aikuisopiskelijan opiskelumahdollisuuksien näkökulmasta. Empiirinen aineisto
koostuu keskeisistä opiskelijavalintauudistukseen liittyneistä koulutuspolitiikkadokumenteista.
Analyysimme etenee kaksivaiheisesti. Analysoimme ensin uudistuksen eri vaiheita
ja toiseksi sitä, millaiseksi aikuisten paikka niissä diskursiivisesti
rakentuu. Tunnistamme kolme keskeistä toimenpidettä, joiden avulla
opiskelijavalintauudistusta on viety eteenpäin: 1) valtakunnallisen
hakujärjestelmän luominen, 2) hakijoiden kiintiöinnit ja ensikertalaiskiintiön luominen
sekä 3) valintakriteereiden muutos ja ylioppilastutkinnon painottaminen opiskelijavalinnoissa.
Argumenttimme on, että kaikki nämä toimenpiteet asettavat tutkintokoulutukseen
pyrkivät aikuiset korkeakoulutuksen marginaaliin. Tulkitsemme löydöksiämme koulutuksellisen
tasa-arvon valossa ja väitämme, että tärkeä ulottuvuus aikuisopiskelun suhteen
on niin kutsuttu panosten reiluus. Tästä näkökulmasta katsottuna korkeakoulutukseen
pääsyn avoimuus eri-ikäisille on yhteiskunnallisesti tärkeä asia, ei vain
aikuisten näkökulmasta vaan myös siksi, että sisäänpääsymahdollisuuksien
olemassaolo ylläpitää koulutusjärjestelmän oikeudenmukaisuutta laajemmin.
Aikuisten opiskelumahdollisuudet viestivät siitä, että yhteiskunnassa on
mahdollisuus vaikuttaa omaan elämäänsä ja sen suuntaan vielä nuorena tehtyjen
valintojen jälkeenkin.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste