Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tyttöjen ammattiin sivistäminen 1930‒1950-lukujen suomalaisissa tyttökirjoissa

Sara Kokkonen

Tyttöjen ammattiin sivistäminen 1930‒1950-lukujen suomalaisissa tyttökirjoissa

Sara Kokkonen
Katso/Avaa
Publisher's PDF (940.0Kb)
Lataukset: 

Suomen kouluhistoriallinen seura
URI
https://journal.fi/koulujamenneisyys/article/view/77697
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042826545
Tiivistelmä

Tyttökirjallisuudessa on ilmestynyt erilaisista ammateista kertovia
romaaneita, joissa tyttöjä on opastettu naisille sopiviin ammatteihin.
Artikkelissa tarkastelen ammatteihin ja koulutukseen keskittyviä
suomalaisia tyttöromaaneja, jotka ovat ilmestyneet 1930‒1950-luvuilla.
Tutkin, minkälaisen kuvan kirjat antavat tyttöjen ja nuorten naisten
ammatillisesta kouluttautumisesta, opiskelusta ja työssäkäynnistä. Tähän
liittyen tarkastelen analyysissani tyttöjen toiminnan mahdollisuuksia
sekä rajoituksia sen aikaisessa kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa
kontekstissa, erityisesti tyttöjen koulutushistorian ja tyttötutkimuksen
näkökulmista. Aineistosta esiin nousevat teemat liittyvät tyttöjen
ammatinvalintaan ja sosioekonomiseen asemaan, sukupuolistereotypioihin
sekä avioliiton ja uran väliseen problematiikkaan. Romaaneissa kuvataan
pääasiassa keskiluokkaisia ja oppikoulutaustaisia tyttöjä, jotka
kouluttautuvat keskiluokan naisten ammatteihin naisvaltaisille aloille.
Vähävaraisuus ei ole suurimmalle osalle este kouluttautumiselle, ja
opiskelun motiivina on monesti oman toimeentulon hankkiminen. Tytöt
kohtaavat sukupuoleensa liittyviä normeja avioliitosta ja
perheenemännyydestä, ja naimisiinmenon kuvataan monissa romaaneissa
rajoittavan nuorten naisten itsenäisyyttä. Tyttöjen ammatillista itsensä
toteuttamista kuvataan myönteisesti juuri koulutuksen, opiskelun ja
harrastamisen avulla. Samalla romaaneista välittyvät
tyttökirjallisuuteen liitetyt kasvattavuuden ja kapinallisuuden
ominaispiirteet.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste