Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Korkeakouluopiskelijoiden elämä ja opintososiaaliset kysymykset SYL:n lyhytelokuvan representoimana vuonna 1953

Marjo Nieminen

Korkeakouluopiskelijoiden elämä ja opintososiaaliset kysymykset SYL:n lyhytelokuvan representoimana vuonna 1953

Marjo Nieminen
Katso/Avaa
Julkaisijan versio (109.0Kb)
Lataukset: 

Turun yliopisto
URI
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7578-5
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042826755
Tiivistelmä

Artikkelissa tarkastellaan Suomen Ylioppilaskuntien
Liiton tilaamanlyhytelokuvan, "Isänmaan Toivon Kultainen Kirja"
(1953),näkökulmasta korkeakouluopiskelijoiden elämää ja opintososiaalisiakysymyksiä
1950-luvun alussa. Elokuvan valmistumisenaikoihin, lukuvuonna 1952–53 Suomessa
oli neljätoista korkeakoulua,joissa opiskeli lähes 15.000 opiskelijaa (STV
1954, 305).Opiskelijoista miehiä oli hieman yli yhdeksäntuhatta ja naisiahieman
vajaa kuusituhatta (STV 1954, 305). Artikkelissa pohditaan,millä tavoin
lyhytelokuva käsitteli ja representoi opintososiaalisiakysymyksiä ja miten
elokuva asettui osaksi SYL:n 1950-luvunalun toimintaa ja dokumenttielokuvien
lajityyppiä.Artikkeli avaa näkökulman lyhytelokuviin visuaalisina lähteinäja
paikantaa yhtäältä lyhytfilmin dokumenttielokuvienhistoriaan ja toisaalta tuo
näkyviin aineiston erilaiset analyysitasot.Esimerkiksi Inés Dussel (2013) on
huomauttanut, ettei visuaalista aineistoa pidä tulkita pelkkänä
primaariaineistona,vaan samalla on otettava huomioon sen monitahoinen luonne,jossa
yhdistyvät erilaiset teknologiat tai visuaaliset genret sekätuotannon ja
vastaanoton kontekstit (ks. myös Dussel & Priem2017; Fendler 2017).Vaikka
lyhytelokuvan analyysi keskittyy korkeakouluopiskelijoidenopintososiaalisiin
kysymyksiin kontekstoiden ne 1950-luvunalun korkeakoulujärjestelmän ja SYL:n
historiaan, on elokuvanrepresentaatioiden analyysissä hyödynnetty myös
käsitteitä fyysinen,sosiaalinen ja kulttuurinen tila (käsitteistä ks. esim.
Cook& Hemming 2011; Sillanpää 2017; Nieminen & Vuorio-Lehti2003). Kun
fyysinen tila paikantuu konkreettiseen ja materiaaliseen,viittaa sosiaalinen
tila puolestaan sosiaalisiin tilanteisiin,käytänteisiin ja vuorovaikutukseen.
Kulttuurinen tila tulee näkyväksija rakentuu käsitteissä, representaatioissa,
symboleissa jaideologioissa ja se on kiinteästi yhteydessä fyysiseen ja
sosiaaliseentilaan. (Cook & Hemming 2011; Sillanpää 2017; Nieminen&
Vuorio-Lehti 2003.) Käsitteiden avulla pyritään avartamaananalyysiä ja
tarkastelemaan, millaisiin fyysisiin tiloihin lyhytelokuvanrepresentaatiot
paikantuivat ja millaisia sosiaalisia ja kulttuurisiatiloja elokuvassa luotiin

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste