Kohti uutta käsityön oppimis- ja työympäristöä : Opettajien näkemyksiä tilasuunnitteluun
Lindfors Eila; Wendelius Sara; Uljas Miika; Jaatinen Juha
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022020818075
Tiivistelmä
Perusopetuksen käsityön oppiaine on uudistunut opetussuunnitel-mallisesti ja käsityön oppimis-ja työympäristöjen tilaratkaisut vaati-vat uudenlaista pohdintaa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan käsi-työtä opettavien opettajien (N=11) näkemyksiä heidän omiin kokemuksiinsa perustuen. Näkemyksiä taustoitetaan käsityön suunnittelu-ja valmistusprosessin luonteeseen, fyysisen oppimis-ja työympäristön erityispiirteisiin ja tilasuunnitte-lun periaatteisiin liittyen. Tilasuunnittelussa suunnitellaan ja toteutetaan fyysistä oppimis-ja työympäristöä lähtökohtaisesti pedagogisen suunnitelman pohjalta. Aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin perustuen opettajat tarkastelivat käsityön fyysisen oppimis-ja työympäristön kehittämistä tilasuunnittelun osalta kolmen pääluokan avulla: käsityötilojen rakenne ja sijoittuminen, kalusteet ja välineet sekä opettajien osallisuus ja resurssit tilasuunnittelussa. Tutkimuksen tulokset korostavat opettajien osallistumisen tärkeyttä tilasuunnittelussa sen alku-vaiheista lähtien. Opetussuunnitelma vaihtuu kymmenen vuoden välein, mutta käsityön tilasuunnittelun ratkaisut tehdään vuosikymmeniksi.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]