Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videopohjainen arviointimenetelmä (VIA)

Augustin Lefebvre; Éloïse Dubrana; Pauliina Peltonen; Maarit Mutta; Julia Nyikos; Saara Hellström; Julia Danzinger; Vera Varhegyi; Lorenz Moosmüller; Isabella Mileti

Videopohjainen arviointimenetelmä (VIA)

Augustin Lefebvre
Éloïse Dubrana
Pauliina Peltonen
Maarit Mutta
Julia Nyikos
Saara Hellström
Julia Danzinger
Vera Varhegyi
Lorenz Moosmüller
Isabella Mileti
Katso/Avaa
LALI_FIN_FINAL.pdf (6.523Mb)
Lataukset: 

Elan Interculturel
URI
http://www.lali-project.eu/finnish/#4fi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042827515
Tiivistelmä



Koulutuksen vaikutusten
arviointi opetustilanteessa on kasvatusalan tutkijoiden, opettajien ja muiden
kouluttajien jatkuva kiinnostuksen kohde. LALI-projektissa tartutaan aiheeseen
tarjoamalla empiiristä metodia, VIA-menetelmää (Videopohjainen
arviointimenetelmä), joka pohjautuu videonauhoituksiin. Se tarjoaa
tutkijoille/ammattilaisille mahdollisuuden ymmärtää perusteellisesti
sosiaalisia vuorovaikutustilanteita oppijoiden ja kouluttajien[1]
välillä työpajojen ja/tai pedagogisten aktiviteettien aikana. VIA:n avulla
ammattilaiset voivat tunnistaa hyvät, ongelmalliset ja odotuksenvastaiset
käytänteet ja siten jatkuvasti muokata kulttuurinvälitykseen keskittyviä
työpajoja ja kielenoppimisaktiviteetteja luokkahuoneessa ja museoissa. VIA
esitellään tässä käsikirjassa videoista otettujen tilannekuvien avulla, jotka
nauhoitettiin osana LALI-projektia Wienissä, Turussa ja Pariisissa
järjestetyissä työpajoissa.



VIA-menetelmän esittely on
samalla arvio LALI-työpajoista. Se selittää, miksi LALI-projektissa oli
erityisen mielenkiintoista työskennellä museoissa ja käyttää taide-esineitä kielenoppimisaktiviteettien
tukena. Taide-esineet osoittautuivat erityisen stimuloiviksi resursseiksi,
jotka kannustivat osallistujia, sekä oppijoita että kouluttajia, monimuotoiseen
vuorovaikutukseen. Tämä käsikirja tarjoaa esimerkkejä siitä, miten VIA-menetelmää
voi soveltaa yksittäisiin työpajoihin.



 Käsikirja
sisältää kaksi pääosioita:



·        
VIA:n teoreettiset ja menetelmälliset näkökulmat
(luku 1)



·        
Vertaileva analyysi LALI-työpajoista
(luvut 2 ja 3)












[1]
Tässä käsikirjan suomennoksessa käytetään termiä kouluttaja englanninkielisen facilitator-termin
käännöksenä. Sillä viitataan kouluttajiin, museolehtoreihin tai muihin
ammattilaisiin, jotka vetävät opetustuokioita luokassa ja/tai museossa.





Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste