Perusopetuksen oppilaiden turvallisuusosaamisesta
Brita Somerkoski; Eila Lindfors; Esa Kokki; Tomi Kärki
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042718585
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan perusopetuksen oppilaiden turvallisuusosaamista: tietoja,
taitoja ja asenteita (N=376), joita on tutkittu aiemmin vain vähän. Vaikka
turvallisuusosaaminen oli tulosten mukaan keskimääräisesti hyvällä tasolla, tyttöjen
ja poikien, luokka-asteiden ja yksittäisten koulujen välillä oli tilastollisesti
merkitseviä eroja. Erot varmistettiin analyysissä parametrisin ja epäparametrisin
menetelmin. Poikien tyttöjä ja yläkoululaisten alakoululaisia tilastollisesti merkitsevästi
heikompi turvallisuusasenne aiheuttaa huolta. Tulokset herättävät pohtimaan
erityisesti yläkoulussa toteutettavaa turvallisuuskasvatusta, jonka sisältöjä
tulee tarkastella jatkossa laajasti suhteessa eri-ikäisten oppilaiden tarpeisiin ja
heidän elämänpiiriinsä. Koulun turvallisuuskulttuurin ja turvallisuuskasvatuksen
vuorovaikutteiseen suhteeseen kuuluu, että turvallisuutta toteutetaan ja opitaan
kouluissa kokemuksellisesti ja ilmiölähtöisesti.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]