Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN IMPLIKOIMA TAVOITETASON NOUSU MATEMATIIKASSA JA LUONNONTIETEISSÄ – TOTTA VAI TARUA?

Harry Silfverberg

OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUKSEN IMPLIKOIMA TAVOITETASON NOUSU MATEMATIIKASSA JA LUONNONTIETEISSÄ – TOTTA VAI TARUA?

Harry Silfverberg
Katso/Avaa
HS_julkaistu artikkeli.pdf (354.8Kb)
Lataukset: 

URI
https://journal.fi/fmsera/article/view/61024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042718692
Tiivistelmä


Tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, asettaako POPS 2014 matematiikassa ja luonnontieteissä oppimisen laadulle korkeamman vaatimustason kuin edeltäjänsä POPS 2004. Mahdollista tavoitetason nousua arvioitiin ns. uudistetun Bloomin taksonomian (Anderson & Krathwohl, 2001) kehyksessä. Tutkimusaineistoina olivat opetussuunnitelman perusteiden POPS 2004 ja POPS 2014 matematiikkaa ja luonnontieteitä käsittelevät ainekohtaiset tavoitteistot. Tutkimusaineistojen analysointi tehtiin tietokoneavusteisena kvantitatiivisena sisällönanalyysina. Tulosten mukaan opetussuunnitelmauudistus näyttäisi tutkituissa oppiaineissa implikoivan siirtymää taksonomian alemmilta tavoitetasoilta ylemmille. Oppiaineet eroavat kuitenkin siinä, millaisia painopisteen muutoksia opetussuunnitelmateksteissä on tapahtunut.


Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste