Käsityötä yhdessä opettaen – arvot opettajien tekemän yhteistyön pohjana
Eila Lindfors; Marja-Leena Rönkkö; Sofia Krapi
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824026
Tiivistelmä
Tämä tutkimus kohdentuu käsityönopettajien kokemuksiin yhteisopetuksesta ja siihen, millaisia haasteita he ovat kohdanneet toteuttaessaan yhteisopetusta. Tutkimusaineisto on kerätty kymmenessä perusopetuksen koulussa, joista osallistui yhteensä 22 käsityötä opettavaa opettajaa yhteisopetusta koskeviin teemahaastatteluihin. Aineisto koostuu lukuvuoden 2018–2019 aikana kerätyistä yhteensä 11 ryhmä- ja yksilöhaastattelusta, joihin osallistui kerralla 1–3 käsityötä opettavaa opettajaa. Litteroidut haastatteluaineistot analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä. Tutkimustulosten perusteella käsityön yhteisopetus voidaan
jaotella kolmeen tyyppiin yhteisopetuksen toteuttajina: alkavat, kehittyvät ja ammattimaiset. Opettajien kokemukset profiloituvat näihin kolmeen tyyppikuvaukseen. Ne eroavat toisistaan siinä, missä vaiheessa yhteisopetukseen kehittymistä eri vaiheessa olevat opettajaparit ovat. Näyttää siltä, että yhteisopetus
helpottaa ja antaa opettajille varmuutta opetuksen suunnittelussa, oppilaiden suunnittelu- ja valmistusprosessien ohjaamisessa sekä oppilasarvioinnissa.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]