Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien itsearvioitu osaaminen

Heli Kuivila; Hilkka Korpi; Anni Kotilainen; Terhi Saaranen; Leena Salminen; Minna Koskimäki; Maria Kääriäinen; Marja-Leena Lähteenmäki; Arja Holopainen; Meeri Koivula; Anna-Maria Tuomikoski; Kristina Mikkonen; Marjorita Sormunen; Monica Koskinen; Hanne Mäki-Hakola. Outi Wallin; Tuulikki Sjögren; Camilla Koskinen

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien itsearvioitu osaaminen

Heli Kuivila
Hilkka Korpi
Anni Kotilainen
Terhi Saaranen
Leena Salminen
Minna Koskimäki
Maria Kääriäinen
Marja-Leena Lähteenmäki
Arja Holopainen
Meeri Koivula
Anna-Maria Tuomikoski
Kristina Mikkonen
Marjorita Sormunen
Monica Koskinen
Hanne Mäki-Hakola. Outi Wallin
Tuulikki Sjögren
Camilla Koskinen
Katso/Avaa
Publisher's version (126.0Kb)
Lataukset: 

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824214
Tiivistelmä

Tutkimuksen
tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku)
opettajien itsearvioitua osaamista. Lisäksi selvitettiin koulutusalojen ja koulutusorganisaatioiden
välisiä eroja opettajien itsearvioidussa osaamisessa.
Tutkimus oli osa ”Osaavat opettajat yhdessä!” TerOpe – OKM -kärkihanketta.
Kohderyhmä muodostui 21 ammattikorkeakoulun ja seitsemän ammatillisen oppilaitoksen
opettajista (n=422). Tutkimusaineistona hyödynnettiin TerOpe-hankkeen
HeSoEduCo-mittarilla (1–4 Likert-asteikko) hankkimaa aineistoa, joka mittasi
opettajien itsearvioitua osaamista kahdeksalla osaamisalueella. Aineisto
analysoitiin tilastollisin menetelmin Mann Whitneyn U- ja Kruskal Wallis-testeillä.

Opettajat
arvioivat osaamisensa hyvälle tasolle. Vahvin osaaminen muodostui opiskelijan
ammatillisen kehittymisen ohjausosaamisesta ja heikoin osaaminen
yhteisöllisestä digipedagogiikasta. Terveysalan opettajien näyttöön perustuvan
toiminnan osaaminen oli sosiaalialan ja yhdistettyjen alojen opettajia parempi.
Sosiaalialan opettajien substanssi- ja opetussuunnitelmaosaaminen sekä
verkosto- ja yhteiskunnallinen osaaminen olivat terveysalan opettajien
osaamista vahvempia.  Yhdistettyjen
alojen opettajien opiskelijalähtöinen pedagoginen sekä verkosto- ja
yhteiskunnallinen osaaminen oli terveysalan opettajien osaamista parempi.
Ammattikorkeakoulujen opettajien osaaminen oli ammatillisten oppilaitosten
opettajien osaamista parempi opiskelijalähtöisen pedagogiikan, yhteisöllisen
digipedagogiikan, kulttuurisen osaamisen, johtamis- ja hallinnollisen sekä
näyttöön perustuvan toiminnan osalta. Tuloksia voidaan hyödyntää
ammattikorkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten johtamisessa sekä
soteku-alan perus- ja täydennyskoulutuksessa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste