Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nordic noir -televisiosarjan Rikos ääniraidan Lähi-itään viittaavat topokset

Huttunen K

Nordic noir -televisiosarjan Rikos ääniraidan Lähi-itään viittaavat topokset

Huttunen K
Katso/Avaa
83449-Artikkelin teksti-123246-1-10-20190701.pdf (560.2Kb)
Lataukset: 

doi:10.23994/lk.83449
URI
https://doi.org/10.23994/lk.83449
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042824636
Tiivistelmä

Artikkelissani tarkastelen tanskalaisen rikosdraamasarjan Rikos
(Forbrydelsen, 2007–2012) musiikki- ja äänidramaturgiaa ja erityisesti
siinä esiintyviä erilaisia Lähi-itään viittaavia tyylipiirteitä. Samalla
arvioin, minkälaisia strategioita sarjan musiikissa ja
äänisuunnittelussa käytetään suhteessa maahanmuuttajuuteen ja
erityisesti islamilaiseen kulttuuriin. Kyseessä on poikkeuksellisen
hyvin menestynyt draamasarja, joka oli siivittämässä pohjoismaisen
audiovisuaalisen rikosdraaman murtautumista maailmanlaajuiseksi
kulttuurituotteeksi. Se on myös yksi keskeisistä niin sanotun nordic
noirin edustajista, tyylilajin, jossa tyypillisesti on
yhteiskuntakriittinen ote.

Keskityn analyysissäni sarjan
ensimmäiseen tuotantokauteen, jossa selvitetään teini-ikäisen tytön
murhaa. Kyseisellä tuotantokaudella sarjassa ei eksplisiittisesti
käsitellä islamia tai maahanmuuttajuutta, myöskään mitään selkeää
rasismiin tai muukalaisvihaan liittyvää tematiikkaa sarjassa ei ole.
Tästä huolimatta erityisesti erityisesti sarjan musiikeissa, mutta myös
äänisuunnittelussa, hyödynnetään arabialaiseen ja persialaiseen
kulttuuriin viittaavia tyylikeinoja, ja ne nivoutuvatkin keskeiseksi
osaksi sarjan kerrontaa ja ilmaisua. Sarjan ensimmäinen tuotantokausi
tehtiin ja julkaistiin aikana, jolloin Tanskassa maahanmuuttajuuteen
liittyvät kysymykset ja maan suhtautuminen islamilaiseen kulttuuriin
olivat juuri olleet runsaasti esillä, johtuen muun muassa niin
sanotuista Muhammad-pilapiirroksista. Tarkastelen sarjan musiikki- ja
äänidramaturgiaa myös tätä taustaa vasten.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste