Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Geometrinen käsitteenmuodostus oppimisen tutkimuksen kohteena

Harry Silfverberg

Geometrinen käsitteenmuodostus oppimisen tutkimuksen kohteena

Harry Silfverberg
Katso/Avaa
Final draft (236.3Kb)
Lataukset: 

Niilo Mäki Instituutti
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720505
Tiivistelmä

Päähuomio tämän luvun tarkasteluissa kohdistuu geometrisen käsitteenmuodostuksen ja sen ohjaamisen problematiikkaan kohdistuneeseen tutkimukseen ja teorianmuodostukseen. Kirjoituksessa kuvataan, miten geometria näyttäytyy oppijalle erilaisena kouluoppimisen eri vaiheissa. Varhaisemmat katsantokannat geometriaan tarjoavat oppijalle aina perustan seuraavalle geometrian saamalle uudelle tulkinnalle. Geometrisen ajattelun kerroksellisuus näyttäytyy geometrisessa käsitteenmuodostuksessa ja geometrian opetuksessa hedelmällisenä konkreetin ja käsitteellisen lähestymistavan vuoropuheluna. Artikkelissa tarkastellaan erityisesti prototyyppisen käsitteenmuodostuksen ja figuratiivisuuden keskeisyyttä geometrian varhaisvaiheen oppimiselle, luokittelun ja määrittelyn taitojen vähittäistä kehittymistä sekä näiden roolia jäsentyneen geometrisen käsitetiedon muotoutumisessa oppilaalle. Teoreettista tarkastelua havainnollistetaan esimerkein.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste