Biologian kenttäopetus yliopistoissa: yhteistyöllä uuteen nousuun
Atte Komonen; Tommi Nyman; Teemu Tahvanainen; Heikki Hirvonen; Tapio Eeva; Sanna Huttunen; Jari Hänninen; Matti Koivula; Esa Koskela; Annamari Markkola; Lauralotta Muurinen; Katja Mäkinen; Niko Nappu; Marie C. Nordström; Mikael von Numers; Janne Sundell; Ilari E. Sääksjärvi
Biologian kenttäopetus yliopistoissa: yhteistyöllä uuteen nousuun
Atte Komonen
Tommi Nyman
Teemu Tahvanainen
Heikki Hirvonen
Tapio Eeva
Sanna Huttunen
Jari Hänninen
Matti Koivula
Esa Koskela
Annamari Markkola
Lauralotta Muurinen
Katja Mäkinen
Niko Nappu
Marie C. Nordström
Mikael von Numers
Janne Sundell
Ilari E. Sääksjärvi
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717547
Tiivistelmä
Kenttäkurssit ovat keskeinen osa biologian ja lähitieteiden opetusta yliopistoissa. Luonnossa tapahtuva opetus kehittää sekä ymmärrystä tieteenalan teoreettisista perusteista että ammatillisia käytännön taitoja. Kenttäkursseilla omat havainnot muodostuvat oppimisen perustaksi muiden oppimistapojen rinnalla. Vaikka kenttäopetuksen tarpeellisuudesta ollaan yksimielisiä, kenttäkursseja uhkaavat yliopistojen rahoituksen väheneminen ja tutkimusasemaverkoston karsiminen. Tässä kirjoituksessa pohdimme, kuinka uhkista huolimatta kenttäopetuksen määrää, laatua ja kustannustehokkuutta voidaan lisätä yliopistojen ja niiden tutkimusasemien välisellä yhteistyöllä.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [27094]