Fyysisen aktiivisuuden ja fyysisen passiivisuuden yhteydet terveyteen ja hyvinvointiin lapsilla
Henna L. Haapala; Timo A. Lakka; Anna Pulakka; Eero A. Haapala
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042715798
Tiivistelmä
Abstract
The proposal to update the Recommendations for physical activity in early childhood education
(Guides of the Ministry of Social Affairs and Health 2005:17) was made in the context of the
national Joy in Motion programme, where the focus is on early childhood education. The update was
started by compiling the most recent scientific knowledge to be used as the basis for preparing the
recommendations for physical activity in early childhood. The aim was to set out recommendations
that could be applied as broadly as possible. The update and drafting of the recommendations was
done as part of the work of the Physical exercise to promote health and wellbeing steering group
(TEHYLI), appointed and coordinated jointly by the Ministry of Education and Culture and Ministry
of Social Affairs and Health. The steering group commented on and approved the multidisciplinary
international group of experts specifically invited to carry out the task. The experts represented
different fields of science and some of them were carrying out nationally funded research projects
on physical activity and wellbeing among children under eight years of age. The group of experts
started its work in January 2016 by compiling the most recent international and national research
information on various themes relating to physical activity and exercise and comprehensive
development and wellbeing in early childhood. This work produced two publications: Recommendations
for physical activity in early childhood 2016 - Joy, play and doing together (Ministry of Education
and Culture 2016:21) and Scientific justification for the recommendations for physical activity in
early childhood. The recommendations for physical activity in early childhood inform about the
amount and type of physical activity for the under eight-year-olds, roles of the physical,
psychological and social environments, and planning and implementation of guided physical exercise
and education on exercise as part of early childhood education. The scientific justification is
intended for early childhood education, physical exercise and healthcare professionals, including
teachers and researchers.
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen keskittyvän valtakunnallisen Ilo kasvaa liikkuen -ohjelman kehittelytyössä
tehtiin aloite Varhaiskasvatuksen liikunnan suositusten (Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita
2005:17) päivittämisestä. Päivittämisen lähtökohtana oli erityisesti uusimman tutkimusperustaisen
tieteellisen tiedon kokoaminen ja niiden pohjalta varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden
suositusten laatiminen. Tavoitteena oli kirjata sellaiset suositukset, joita voitaisiin soveltaa
mahdollisimman laajalle kohdejoukolle. Suositusten päivittäminen ja valmistelu tapahtuivat
osana opetus- ja kulttuuriministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön yhdessä asettaman
ja koordinoiman Terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan (TEHYLI) -ohjausryhmän
työtä. TEHYLI-ohjausryhmä kommentoi ja hyväksyi tehtävään erikseen kutsutun monitieteisen
kansallisen asiantuntijaryhmän. Asiantuntijat edustivat eri tieteenaloja ja osalla heistä oli
kansallista tutkimusrahoitusta saaneita tutkimusprojekteja alle kahdeksan vuotiaiden lasten
liikunnasta ja hyvinvoinnista. Asiantuntijaryhmä aloitti työnsä tammikuussa 2016 kokoamalla
eri teema-alueilta uusinta kansainvälistä ja kansallista tutkimustietoa varhaiskasvatusikäisten
lasten fyysistä aktiivisuutta ja liikuntaa sekä kokonaisvaltaista kehitystä ja hyvinvointia selvittäneistä
tutkimuksista. Työskentely johti kahteen julkaisuun, joissa toisessa annetaan fyysisen
aktiivisuuden suosituksia varhaisvuosille (Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset
2016. Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016:21) sekä tähän
suositusten tieteelliset perusteet sisältävään julkaisuun. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden
suositukset antavat ohjeita alle kahdeksanvuotiaiden lasten fyysisen aktiivisuuden määrästä
ja laadusta, fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön rooleista sekä ohjatun liikunnan
ja liikuntakasvatuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana varhaiskasvatusta. Suositusten
tieteelliset perusteet on tarkoitettu erityisesti varhaiskasvatus-, liikunta- ja terveydenhuollon
ammattilaisten, kuten opettajien ja tutkijoiden käyttöön.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]