Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevat tekijät

Ryhtä Iina; Elonen Imane; Salminen Leena; Paija Tuuli; Kääriäinen Maria; Saaranen Terhi; Mikkonen Kristina

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevat tekijät

Ryhtä Iina
Elonen Imane
Salminen Leena
Paija Tuuli
Kääriäinen Maria
Saaranen Terhi
Mikkonen Kristina

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102463180
Tiivistelmä

Tutkimuksen tarkoitus: Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan (soteku) opettajien digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä.

Aineisto ja menetelmät: Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla helmi-huhtikuussa 2018 kuudesta eri ammattikorkeakoulusta. Aineisto analysoitiin induktiivisesti.

Tulokset: Opettajien (n=41) näkemysten mukaan digipedagogiseen osaamiseen yhteydessä olevia tekijöitä olivat täydennyskoulutus, teknologiset resurssit, yhteistyön mahdollisuudet, henkilökohtaiset ominaisuudet ja organisaation toimintamallit.

Päätelmät: Tuloksien perusteella opettajien digipedagogista osaamista voidaan edistää varmistamalla riittävät mahdollisuudet päästä laadukkaisiin, yksilön ja työelämän tarpeita palveleviin täydennyskoulutuksiin. Organisaatiot voivat tukea opettajien digipedagogista osaamista varmistamalla toimivien ja opetukseen ja oppimiseen soveltuvien teknologisten resurssien saatavuuden ja suunnittelemalla tehokkaan käyttöönoton ja tarvittavan tuen. Yhteistyön mahdollistaminen organisaation sisällä ja organisaatioiden välillä koettiin myös tärkeäksi. Tuloksia voidaan hyödyntää soteku-alan opettajien digipedagogisen osaamisen täydennyskoulutuksen kehittämisessä.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste