Yliopiston toimijoiden näkemyksiä vastuullisen yliopisto-opiskelijan taidoista
Mari Murtonen; Mari Kangasniemi
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042717348
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata yliopiston toimijoiden
käsityksiä siitä, millaisia ovat vastuullisen yliopisto-opiskelijan
taidot. Aineisto kerättiin valtakunnallisten Peda-forum-päivien kyseistä
teemaa käsittelevässä työpajassa. Osallistujia (n=31) pyydettiin
kirjallisesti kuvaamaan vastuullisen opiskelijan taitoja, ja saatu
aineisto analysoitiin sekä sisältölähtöisellä että teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä. Osallistujien vastausten perusteella
yliopisto-opiskelijoiden vastuu kohdistuu sekä omaan että muiden
oppimiseen ja yliopiston toimintaan kokonaisuudessaan. Tulosten mukaan
vastuullisen yliopisto-opiskelijan taidot ryhmiteltiin oppimiseen,
opiskeluun ja eettisyyteen liittyviin taitoihin. Vastuullisen
opiskelijan oppimiseen liittyvät taidot kohdistuivat tiedollisiin,
motivationaalisiin ja metakognitiivisiin taitoihin. Näistä eniten
mainintoja saivat metakognitiiviset taidot. Opiskelutaidoissa
vastuullisen opiskelijan määreet kuvastuivat alaluokissa opinnoissa
toimimisen taidot, oman opiskelun taidot sekä geneeriset akateemiset
taidot, jotka saivat eniten huomiota vastaajien maininnoissa. Eettisissä
taidoissa vastuullisen opiskelijan ajateltiin edustavan eettisyyttä
vuorovaikutustilanteissa, tieteellistä rehellisyyttä ja yhteistä
vastuuta yliopistosta. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden
tukemisessa esimerkiksi opiskelijatuutoroinnissa, mutta jatkossa
aihealuetta tulisi tukia myös opiskelijoiden omasta näkökulmasta.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]