Epäonnistunut yritys suomalaisen digitaalisen peliteollisuuden käynnistämiseksi: Amersoft 1984–1986
Pasanen Tero; Suominen Jaakko
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042826772
Tiivistelmä
Epäonnistunut yritys suomalaisen digitaalisen peliteollisuuden käynnistämiseksi: Amersoft 1984–1986
Amer-yhtymä
teki lyhytkestoisen ekskursion pelialan julkaisutoimintaan vuosina
1984–1986. Sen perustama tytäryhtiö Amersoft oli ensimmäinen suomalainen
yritys, joka pyrki laajamittaisesti julkaisemaan kotimaisia
tietokonepelejä. Liiketoiminta osoittautui kuitenkin nopeasti
kannattamattomaksi. Artikkelimme tarkoitus on syventää suomalaista
pelihistorian tutkimusta käsittelemällä sittemmin valtavaksi kasvaneen
digipeliteollisuuden hapuilevia kotimaisia varhaisvaiheita.
Kirjallisen
tutkimusaineiston lisäksi lähteemme koostuvat Amersoftin entisten
työntekijöiden haastatteluista. Kartoitamme ja analysoimme osatekijöitä,
jotka johtivat epäonnistuneeseen yritykseen suomalaisen
peliteollisuuden käynnistämiseksi 1980-luvun puolivälissä.
Liiketoiminnan kannattamattomuus johtui pääasiallisesti kotimaisten
pelimarkkinoiden pienuudesta, johdonmukaisen yritysstrategian
puutteesta, laajalle levinneestä ohjelmistopiratismista, ulkomaisten
pelien maahantuonnista, aineettoman pääoman puutteesta sekä julkaistujen
pelien puutteellisesta laadusta.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]