Sambandet mellan inlärningssvårigheter och psykisk ohälsa hos barn och unga
Arrhenius Bianca
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042718563
Tiivistelmä
Inlärningssvårigheter förekommer hos upp till 5–10 procent av barn och unga och är mer än
dubbelt så vanliga bland pojkar. Barn med inlärningssvårigheter uppvisar tecken på psykisk
ohälsa oftare än andra barn. Särskilt allmänt förekommer inlärningsproblem tillsammans med
någon eller flera neuropsykiatriska diagnoser, såsom ADHD, autismspektret och Tourettes
syndrom. Depression och ångest är bara något vanligare hos barn med inlärningssvårigheter,
men en ökning av dessa internaliserade störningar kan ses i tonåren hos ungdomar med
inlärningssvårigheter, speciellt hos flickor. Beteendestörningar och bipolaritet utan samtidigt
förekommande ADHD-diagnos är inte tydligt kopplade till inlärningsproblem. Hos barn med
psykotiska symtom är kognitiva brister däremot allmänt förekommande, särskilt hos barn
som senare i livet utvecklar schizofreni. Mångprofessionalism i primärvården samt samarbete
mellan barnneurologi och barnpsykiatri är viktiga aspekter för att trygga vård och rehabilitering
av god kvalitet för barn och unga med fördröjd inlärning och psykiska symtom.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [19207]