Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tulevaisuuden toivot – Digitaalisten medioiden käyttö nuorten osallisuuden ja osaamisen lähteenä

Meri-Tuulia Kaarakainen; Suvi-Sadetta Kaarakainen

Tulevaisuuden toivot – Digitaalisten medioiden käyttö nuorten osallisuuden ja osaamisen lähteenä

Meri-Tuulia Kaarakainen
Suvi-Sadetta Kaarakainen
Katso/Avaa
Publisher's PDF (427.3Kb)
Lataukset: 

Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry
URI
https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/77458
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021042720457
Tiivistelmä

Digitaalisten teknologioiden ja erilaisten medioiden varaan rakentuvilla
osallisuuden kulttuureilla on keskeinen merkitys nuorten yleiselle hyvinvoinnille,
osallisuuden kokemuksille sekä tulevaisuuden kansalaistaitojen,
työelämävalmiuksien ja digitaalisen osallistumisen taitojen kehittymiselle.
Digitaalisten teknologioiden erilaisilla käyttötavoilla on merkitystä; nuoret
eivät ole digitaalisten medioiden käyttäjinä samankaltaisia ja nuorten erilaiset
käyttötottumukset tuottavat erilaista ja erilaatuista osallistumista ja
osaamista. Artikkelissa selvitämme millaisia ovat nuorten käyttäjäprofiilit,
miten sukupuoli ja kouluaste vaikuttavat nuorten jakautumiseen erilaisiin
käyttäjäprofiileihin ja miten ne yhdistyvät nuorten digitaaliseen osaamiseen.
Klusterianalyysin perusteella aineistosta (N = 8 661) erottuu neljä toisistaan
merkitsevästi eroavaa käyttäjäryhmää: normikäyttäjät, poikavoittoiset
monipuoliset aktiivit ja tyttövoittoiset sosiaaliset aktiivit sekä yksipuoliset
käyttäjät. Toiselle asteelle siirtymisen todetaan lisäävän nuorten
digitaalista osallisuutta. Yleisesti nuorten digikäytössä korostuvat henkilökohtainen
viihtyminen ja sosiaalisuus näyttäytyvät tuloksissa nimenomaan
oppimisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin lähteinä. 

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [19207]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste