"Must se on niinku valtavan ihana kuunnella sellaista pientä ihmistä, joka oikeasti niin lukee mulle ja tulee sinne mielellään." : Laadullinen tapaustutkimus lukumummien ja -vaarien toiminnasta alakouluissa
Kataja, Tiia (2022-10-26)
"Must se on niinku valtavan ihana kuunnella sellaista pientä ihmistä, joka oikeasti niin lukee mulle ja tulee sinne mielellään." : Laadullinen tapaustutkimus lukumummien ja -vaarien toiminnasta alakouluissa
Kataja, Tiia
(26.10.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110264232
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110264232
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin lukumummien ja -vaarien toimintaa alakouluissa.
Tarkoituksena oli tutkia, millaisia näkemyksiä lukumummeilla ja -vaareilla on lasten lukemisesta ja
miten he kuvailevat oppilaiden kanssa käytyjä lukuhetkiä sekä niihin liittyviä toimintoja. Lisäksi
tehtävänä oli selvittää miten lukumummit ja -vaarit kuvailevat koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat lukutaitoon ja lukemiseen liittyvät tutkimukset,
sosiokulttuurisen, kasvatuskumppanuuden ja osallisuuden tutkimukselliset lähestymistavat sekä
vapaaehtoistoimintaan liittyvän kirjallisuuden tarkastelu. Lisäksi esitellään aiempia lukumummi ja -
vaari -toimintaan liittyviä tutkimuksia.
Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin
teemahaastattelemalla kuutta lukumummia ja kahta lukuvaaria. Tutkimusaineisto analysoitiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa nousi esiin haastateltavien näkemyksiä lasten lukutaidon heikentymisestä, johon heidän
mielestään vaikutti lasten vapaa-ajan lukemisen vähyys. Lukumummien ja -vaarien näkemysten
mukaan lasten lukemista tulisi lisätä. Etenkin yhdessä lukemisen merkitys nousi tuloksissa esille
lukemaan innostavana tekijänä. Tuloksien mukaan hyväksi koetussa lukutilanteessa merkityksellistä
ovat mm. tunnelma ja vuorovaikutuksellisuus. Tulokset osoittivat, että lukutilanteisiin liittyvän
vuorovaikutuksen parhaina puolina koettiin luottamuksen rakentuminen ja lukuhetkien mielekkyys,
toisaalta haasteellista oli lapsen haluttomuus osallistua lukuhetkelle. Tulosten mukaan kokemukset
kouluyhteistyöstä olivat pääosin positiivisia, johtuen enimmäkseen yhdysopettajista sekä lapsista.
Haastattelut toivat esille kouluyhteistyön kehittymisen parempaan suuntaan. Lukumummit ja -vaarit
korostivat lukutoiminnan lähtökohtana lasten osallistamista kiinnostavien kirjojen valintaan. Lisäksi
lukuhetkissä korostui yhteisöllinen ja hyvää mieltä luova vuorovaikutus lukemisen parissa.
Tarkoituksena oli tutkia, millaisia näkemyksiä lukumummeilla ja -vaareilla on lasten lukemisesta ja
miten he kuvailevat oppilaiden kanssa käytyjä lukuhetkiä sekä niihin liittyviä toimintoja. Lisäksi
tehtävänä oli selvittää miten lukumummit ja -vaarit kuvailevat koulujen kanssa tehtävää yhteistyötä.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat lukutaitoon ja lukemiseen liittyvät tutkimukset,
sosiokulttuurisen, kasvatuskumppanuuden ja osallisuuden tutkimukselliset lähestymistavat sekä
vapaaehtoistoimintaan liittyvän kirjallisuuden tarkastelu. Lisäksi esitellään aiempia lukumummi ja -
vaari -toimintaan liittyviä tutkimuksia.
Tutkimus on lähestymistavaltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin
teemahaastattelemalla kuutta lukumummia ja kahta lukuvaaria. Tutkimusaineisto analysoitiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa nousi esiin haastateltavien näkemyksiä lasten lukutaidon heikentymisestä, johon heidän
mielestään vaikutti lasten vapaa-ajan lukemisen vähyys. Lukumummien ja -vaarien näkemysten
mukaan lasten lukemista tulisi lisätä. Etenkin yhdessä lukemisen merkitys nousi tuloksissa esille
lukemaan innostavana tekijänä. Tuloksien mukaan hyväksi koetussa lukutilanteessa merkityksellistä
ovat mm. tunnelma ja vuorovaikutuksellisuus. Tulokset osoittivat, että lukutilanteisiin liittyvän
vuorovaikutuksen parhaina puolina koettiin luottamuksen rakentuminen ja lukuhetkien mielekkyys,
toisaalta haasteellista oli lapsen haluttomuus osallistua lukuhetkelle. Tulosten mukaan kokemukset
kouluyhteistyöstä olivat pääosin positiivisia, johtuen enimmäkseen yhdysopettajista sekä lapsista.
Haastattelut toivat esille kouluyhteistyön kehittymisen parempaan suuntaan. Lukumummit ja -vaarit
korostivat lukutoiminnan lähtökohtana lasten osallistamista kiinnostavien kirjojen valintaan. Lisäksi
lukuhetkissä korostui yhteisöllinen ja hyvää mieltä luova vuorovaikutus lukemisen parissa.