Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laulajan harjoitustyöskentely : Autoetnografinen tutkielma muusikon harjoitustyöskentelystä

Lappalainen, Minna (2022-10-21)

Laulajan harjoitustyöskentely : Autoetnografinen tutkielma muusikon harjoitustyöskentelystä

Lappalainen, Minna
(21.10.2022)
Katso/Avaa
Lappalainen_Minna_opinnayte.pdf (552.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111766040
Tiivistelmä
Tutkimus on laadullinen autoetnografinen analyysi laulajan harjoittelutyöskentelystä, kun hän
harjoittelee kolme 1700-luvun ooppera-aariaa. Diskurssianalyysin avulla tutkin, mitä eri asioita nousee
esille harjoittelun aikana. Lisäksi tutkin, vaikuttaako aarioiden historiallinen konnotaatio laulujen
käsittelyyn. 1700-luvulla Euroopan oopperalavojen tähtinä toimivat kastraattilaulajat ja
tutkimuskohteena olevat aariat ovat sävelletty nimenomaisille laulajille. Nykyään näitä samoja aarioita
esittävät naiset tai kontratenorit. Harjoittelupäiväkirjasta analysoitiin, onko väliä, mikä sukupuoli
aarioita toisintaa ja harjoittelee. Tämän lisäksi koostettiin kysely neljälle naislaulajalle, jotka
kirjoittivat omasta harjoittelustaan ja 1700-luvun laulujen spesifikaatioista. Harjoittelupäiväkirjan perusteella harjoittelussa nousivat esiin neljä aspektia: työjärjestys,
laulutekniikan huomioiminen, roolihahmon kanavointi ja sukupuoliroolien tulkinta. Myös kyselyyn
osallistuneilla ilmeni samantyyppisiä työjärjestyksiä ja lauluteknisiä asioita. Päiväkirjasta käy myös
ilmi, että vaikka aariat ovat fyysisesti vaativia, niiden harjoittelu ja esittäminen käy niin nais- kuin
miessukupuoleltakin. Kehollista tai fenomenologista artistitutkijan ominaisuudessa tehtyä klassisen laulamisen tutkimusta ei
ole vielä paljon toteutettu esittämis- ja muusikkotutkimuksen alalla. Tämä tutkielma antaa selkeää
kuvaa myös muusikon arkirutiineista ja esiintymiseen valmistautuvasta ammattilaisesta. Esitys vie
vain murto-osan harjoitteluun käytetystä ajasta ja siksi ohjelmiston harjoittelu on tärkeä aspekti
taiteilijan elämässä. Lisäajatuksia muusikkoustutkimukseen voisi tulevaisuudesta löytää research creation-tutkimusmetodin suunnalta. Tämä verrattain tuore metodi pyrkii yhdistämään taiteellisen
yllätyksellisyyden ja akateemiset tutkimusstandardit. Lisäksi kiinnostava musiikintutkimuksen
jatkotutkimuksen kohde voisi olla muusikon työelämä ja siihen liittyvät yhteiskunnalliset näkökulmat.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste