Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elämä Aukee-hanke : Joustavassa perusopetuksessa opiskelevien oppilaiden kokemuksia vahvan tuen merkityksestä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja jatko-opintoihin suuntaamiseksi

Pesonen, Tiina (2022-10-10)

Elämä Aukee-hanke : Joustavassa perusopetuksessa opiskelevien oppilaiden kokemuksia vahvan tuen merkityksestä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja jatko-opintoihin suuntaamiseksi

Pesonen, Tiina
(10.10.2022)
Katso/Avaa
Pesonen_Tiina_oppinnayte.pdf (1.020Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112567154
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten pahoinvointi ja syrjäytyminen sekä koulunkäyntiin, nivelvaiheisiin ja jatko-opintoihin liittyvät haasteet ovat nousseet viime aikoina yhteiskunnassamme laajalti puheenaiheiksi ja myös käytännön toimien kohteiksi, kuten esimerkiksi oppivelvollisuuden laajeneminen Suomessa kaikkiin alle 18–vuotiaisiin. Tämä kertoo aiheen merkityksellisyydestä yhteiskuntamme kannalta. Elämme kuitenkin aihepiirin osalta tärkeää aikaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja vaikutusten lisäksi myös tutkimuksenteon osalta, sillä tarvitsemme tutkittua tietoa viimeaikaisten toimien varsinaisista vaikutuksista nuorten hyvinvointiin ja koulutuksellisiin teemoihin.
Tässä tutkimuksessa keskityin tarkastelemaan peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten nuorten omia kokemuksia koulunkäynnistä sekä työharjoittelujaksoista. myös nuorten jatko-opintoihin suuntautumiseen ja heidän näkemyksiinsä omista mahdollisuuksistaan siinä joustavan perusopetuksen mukaisen opiskelun sekä tehostetun tuen avulla.
Aineistonkeruumenetelmänä käytin haastattelua sekä tutkimuspäiväkirjaa, joita hyödynsin koko lukuvuoden 2021–2022 ajan. Toteutin tutkimukseni toimintatutkimuksena, joten lähestymistapani ja tutkimusotteeni olivat väistämättä osittain subjektiivisia. Tässä tutkimuksessani tarkastelukulma tuki aiheen konkreettisuutta ja syvyyttä avaten nuorten omia kokemuksia joustavasta perusopetuksesta sekä työharjoitteluiden merkityksestä koulunkäynnin, syrjäytymisen ja jatko–opintoteemojen saralla läheltä tarkasteltuna.
Tutkimukseni ja havaintoni nuorten kokemuksista joustavasta perusopetuksesta ja vahvasta tuesta peruskoulun viimeisen vuoden aikana ovat varsin selkeitä. Nuoret tarvitsevat aitoja kohtaamisia, aikuisen läsnäoloa sekä turvallisuuden tunnetta, jotka yhdessä auttavat tekemään tulevaisuutta koskevia päätöksiä ja tukevat heitä jatko–opintoihin suuntautumisessa. Työharjoitteluilla on oma merkittävä roolinsa konkreettisena keinona tutustua eri aloihin ja luoda pohjaa valintoihin. Tämä kaikki tuo myös rauhaa heidän päätöksiinsä, mikä edesauttaa hyvien ja eteenpäin vievien ratkaisujen tekemistä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9338]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste