Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-liiketoiminnassa
Vehkaluoto, Leni (2022-11-14)
Digitaalinen sisältömarkkinointi B2B-liiketoiminnassa
Vehkaluoto, Leni
(14.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566910
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566910
Tiivistelmä
Internetin merkityksen kasvu B2B-päättäjien ostopäätösten teossa on ohjannut B2B-yrityksiä luomaan digitaalista sisältöä, jotta potentiaaliset asiakkaat tulisivat tietoiseksi yrityksen tarjoamasta jo ennen harkintavaihetta tai sen aikana. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sisältömarkkinoinnin hyödyntämistä B2B-asiakkaiden ostopolun eri vaiheissa. Vaikka asiakasymmärrystä on käsitelty laajasti aiemmissa tutkimuksissa, asiakasymmärryksen luominen ja hyödyntäminen sisältömarkkinoinnin kontekstissa on jäänyt vähäiseksi. Tässä tutkielmassa keskityttiin tutkimaan asiakasymmärryksen luomista sisältömarkkinoinnin onnistumisen mahdollistajana, sisältömarkkinoinnin roolia päätöksenteossa, ongelmaratkaisussa ja sitoutumisessa sekä sisältömarkkinoinnin hyötyjä yritykselle.
Tutkielman johtopäätöksinä löydettiin, että onnistunut sisältömarkkinointi edellyttää laadukasta sisältöä, jonka tavoitteena on tarjota aitoa lisäarvoa prospekteille tai asiakkaille. Laadukkaan sisällön luominen taas edellyttää syvällistä asiakasymmärrystä. Asiakkaita ja heidän tarpeitaan pyritään ymmärtämään ja jopa ennakoimaan sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa systemaattisesti keräämällä ja analysoimalla. Sisällön jakelussa on hyödynnettävä asiakasdataa ja erilaisia kanavia ja teknologioita monipuolisesti.
Onnistuneella sisältömarkkinoinnilla on monipuolisia hyötyjä yritykselle. Sillä edesautetaan sekä B2B-myyntiä että olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista skaalautuvasti ja automatisoidusti, mikä parhaimmillaan johtaa yrityksen kilpailukyvyn kasvuun ja rahallisiin hyötyihin. Sisältömarkkinointi tukee bränditietoisuuden lisääntymistä sekä yrityksen löydettävyyttä.
Tutkielman johtopäätöksinä löydettiin, että onnistunut sisältömarkkinointi edellyttää laadukasta sisältöä, jonka tavoitteena on tarjota aitoa lisäarvoa prospekteille tai asiakkaille. Laadukkaan sisällön luominen taas edellyttää syvällistä asiakasymmärrystä. Asiakkaita ja heidän tarpeitaan pyritään ymmärtämään ja jopa ennakoimaan sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista dataa systemaattisesti keräämällä ja analysoimalla. Sisällön jakelussa on hyödynnettävä asiakasdataa ja erilaisia kanavia ja teknologioita monipuolisesti.
Onnistuneella sisältömarkkinoinnilla on monipuolisia hyötyjä yritykselle. Sillä edesautetaan sekä B2B-myyntiä että olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista skaalautuvasti ja automatisoidusti, mikä parhaimmillaan johtaa yrityksen kilpailukyvyn kasvuun ja rahallisiin hyötyihin. Sisältömarkkinointi tukee bränditietoisuuden lisääntymistä sekä yrityksen löydettävyyttä.