Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Supporting web programming assignment assessment with test automation and RPA

Salomaa, Tomi (2022-10-21)

Supporting web programming assignment assessment with test automation and RPA

Salomaa, Tomi
(21.10.2022)
Katso/Avaa
Salomaa_Tomi_opinnayte.pdf (1.789Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112567130
Tiivistelmä
Automated software solutions to support and assist in assessment of student implemented applications are not a rarity, but often need to be custom engineered to fit a specific learning environment or a course. When such a system can be fielded in use properly, it has a tremendous potential to lighten the workload of course personnel by automating the repetitive manual tasks and testing student submissions against assignment requirements. Additionally, these support systems are often able to shorten the feedback loop which is seen to have a direct impact on student learning.
In this thesis test automation and robotic process automation are researched to discover how they can be used to support web programming assignment assessment. The background on software testing, automation and feedback related pedagogy are researched mainly by the methods of literature review and expert interview. A third methodology – design science – is then applied for the purpose of verifying and extending the learnt theory in an empirical manner. A research artifact is created in the form of a prototype capable of supporting in assessment tasks. Performance of the prototype is measured by recording set execution metrics while assessing anonymized case study student submissions from a web development course arranged by University of Turku: DTEK2040 Web and Mobile Programming.
Thesis concludes that to support assessment through test automation is to focus on unit and system level testing of functionalities while assuming the exact implementation at code level cannot be fully known. Suggestion is made that relying on assignment descriptions as basis for test design is not enough, but rather requirements engineering should be done together with course personnel to take advantage of their experience in what sort of errors are to be tolerated in student submissions. Thesis also concludes that automation can perform interaction with student submissions, file manipulation, record keeping and tracking tasks at a satisfactory level. The potential to shorten the feedback loop and summarizing quantitative feedback for the student is recognized, however, to build an automated system to identify, gather and summarize formative, pedagogically more valuable feedback was noted to be out of scope for this thesis and suggested as future work to possibly extend the prototype with.
 
Automatisoidut ohjelmistoratkaisut, jotka tukevat ja avustavat opiskelijoiden toteuttamien sovellusten arvioinnissa, eivät ole harvinaisia, mutta ne useimmiten joudutaan rakentamaan tiettyyn oppimisympäristöön tai opintosisältöön sopiviksi. Tällaiset järjestelmät omaavat kuitenkin valtavan potentiaalin keventää kurssihenkilöstön työtaakkaa automatisoimalla toistuvia manuaalisia työtehtäviä ja automaatiotestaamalla opiskelijoiden palauttamia tuotoksia asetettuja tehtävävaatimuksia vastaan. Järjestelmät johtavat varsin usein myös opiskelijan näkökulmasta nopeampaan palautesykliin, jolla kyetään todeta olevan suora vaikutus oppimiseen.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan testiautomaatiota sekä robottiprosessiautomaatiota pyrkimyksenä selvittää kuinka näitä teknologioita voitaisiin hyödyntää tukemaan web-ohjelmointitehtävien arviointia. Ohjelmistotestauksen, automaation ja palautteen pedagogiikan taustoja tutkitaan pääasiassa kirjallisuuskatsauksen ja asiantuntijahaastattelun menetelmin. Lisäksi sovelletaan kolmatta metodologiaa, suunnittelutiedettä, jonka tavoitteena on vahvistaa teoriaosuuden havaintoja sekä pyrkiä empiirisesti laajentamaan niitä. Suunnittelutieteen kautta tutkimusartifaktina syntyy prototyyppi, jonka suorituskykyä ja hyötyjä mitataan keräämällä dataa hyödyntäen aitoja, anonymisoituja opiskelijapalautuksia Turun yliopiston järjestämän DTEK2040: Web and Mobile Programming -kurssin tiimoilta.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että arvioinnin tukeminen testiautomaation avulla on keskittymistä yksikkö- ja järjestelmätason toiminnallisuuksien testaukseen. Testaukseen on liitettävä myös oletus, että arvioitavan kohteen tarkkaa toteutusta kooditasolla ei voida täysin tuntea. Tehtäväkuvausten käyttö testitapausten suunnittelun perustana todetaan riittämättömäksi, ja vaatimussuunnittelu ehdotetaan tehtävän yhdessä kurssin henkilökunnan kanssa, jotta heidän kokemuksiaan voidaan hyödyntää yleisimpien opiskelijapalutuksissa ilmenevien virhetapausten kartoittamiseksi sekä testitapausten tarkkuuden ja arvioinnin jyrkkyyden säätämiseksi. Prosessiautomaation osalta todetaan, että automaatio kykenee suorittamaan vuorovaikutusta opiskelijoiden palautusten, tiedostojen käsittelyä, kirjanpito- ja seurantatehtäviä tyydyttävällä tasolla. Mahdollisuus palautesilmukan lyhentämiseen ja summaavan palautteen yhteenvetoon opiskelijalle tunnustetaan myös empiirisesti. Laadullisen, pedagogisesti arvokkaamman palautteen kokoaminen ja jalostaminen todettiin tämän opinnäytetyön mittakaavassa liian suureksi projektiksi ja sen empiiristä toteutusta ehdotettiin yhtenä mahdollisena jatkotutkimusaiheena.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste