Onko väylällä väliä? : Oikeustieteen opiskelijoiden valintaväylät, motivaatio ja opintojen sujuminen
Arola, Katja (2022-10-24)
Onko väylällä väliä? : Oikeustieteen opiskelijoiden valintaväylät, motivaatio ja opintojen sujuminen
Arola, Katja
(24.10.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566876
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566876
Tiivistelmä
Opiskelijavalintauudistus on tuonut todistusvalinnan korkeakoulujen merkittäväksi valintaväyläksi valintakoevalinnan rinnalle. Lisäksi yliopistoissa on käytössä muita, pienempiä väyliä, kuten avoimen yliopiston väylä. Todistusvalinnan käyttöönotto on herättänyt monenlaisia mielipiteitä ja myös huolenaiheita esimerkiksi valittavien motivaatiosta ja opintojen keskeyttämisriskistä. Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, onko eri valintaväylien kautta Turun yliopiston oikeustieteen koulutukseen valittujen opiskelijoiden välillä havaittavissa eroja motivaatiossa, kiinnittymisessä, opintojen etenemisessä, opintomenestyksessä ja opiskelutaidoissa, ja millaisia näkemyksiä heillä on näistä teemoista. Lisäksi tarkasteltiin opiskelijoiden näkemyksiä eri valintaväylistä ja niiden vaikutuksesta motivaatioon ja opiskeluvalmiuksiin.
Kyseessä on Mixed methods -tutkimus, jossa opintojen etenemistä ja opintomenestystä tarkasteltiin määrällisten tutkimusmenetelmien avulla opintopistekertymien ja opintosuoritusten keskiarvojen muodossa ja opiskelijoiden näkemyksiä tutkittiin laadullisella tutkimusotteella haastattelujen kautta. Määrällisen tutkimuksen aineisto koostui vuosina 2019–2020 aloittaneista opiskelijoista (N = 283) ja laadullisen tutkimuksen aineisto 12:sta vuosina 2019–2021 aloittaneesta opiskelijasta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Koronapandemialla oli vaikutusta haastateltujen kokemuksiin, koska heidän opiskelunsa ajoittui valtaosin tai kokonaan pandemia-ajalle.
Määrällisen tutkimuksen päätulos oli, että vuonna 2020 opintonsa aloittaneista opiskelijoista todistusvalinnalla valittujen opintomenestys oli parempaa kuin valintakoevalinnalla valittujen. Opintojen etenemisessä ei havaittu merkittäviä eroja, vaikka avoimen väylän kautta valituilla olikin korkein ensimmäisen vuoden opintopistekertymän keskiarvo. Ryhmien väliset huomattavat kokoerot ovat voineet vaikuttaa tuloksiin. Haastateltujen pienen lukumäärän vuoksi laadullisen tutkimusosion tulokset eivät ole yleistettävissä. Havaitut erot olivat pääasiassa yksilökohtaisia eivätkä valintaväylien välisiä. Tässä haastatteluaineistossa ryhmien vertailussa voitiin kuitenkin havaita, että avoimen väylän kautta valitut opiskelijat tunsivat alansa paremmin, olivat motivoituneempia ja varmempia alavalinnastaan kuin muiden väylien kautta tulleet. Todistusvalinnalla valitut olivat parhaiten kiinnittyneitä opiskelijayhteisöön, mutta tunsivat heikoiten alaa opintojen alkaessa, kyseenalaistivat alavalintaansa ja näyttivät pieniä merkkejä motivaation heikentymisen riskistä. Motivaatioon vaikuttivat kuitenkin yksilölliset elämäntilanteet. Valintakokeella valitut kuvasivat opiskelumotivaatiotaan pelkästään sisäisen motivaation kautta ja tunsivat varmuutta alavalinnastaan, mutta olivat kokeneet hieman muita enemmän pettymyksiä suhteessa odotuksiinsa sekä heikompaa kiinnittymistä opiskelijayhteisöön. Kaiken kaikkiaan haastatellut osoittautuivat sisäisesti motivoituneiksi, hyvät opiskelutaidot omaaviksi, opintojensa etenemiseen ja opintomenestykseensä tyytyväisiksi opiskelijoiksi.
Opiskelumotivaation ja opintojen sujuvan etenemisen tukemiseksi on tärkeää vahvistaa opiskelijoiden kyvykkyyden, omaehtoisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia erityisesti vuorovaikutteisen opetuksen, palautteen antamisen, valinnanmahdollisuuksien tarjoamisen ja ohjauksen avulla. Opiskelijoiden näkemykset eri valintaväylistä kertoivat, että todistusvalintaan kohdistuviin asenteisiin on syytä kiinnittää huomiota, jotta kukaan ei kokisi joukkoon kuulumattomuutta. Tutkimus osoitti, että kaikki kolme valintaväylää ovat tarpeellisia ja tarjoavat erilaisissa elämäntilanteissa oleville yksilöille arvokkaan mahdollisuuden päästä opiskelemaan oikeustiedettä.
Kyseessä on Mixed methods -tutkimus, jossa opintojen etenemistä ja opintomenestystä tarkasteltiin määrällisten tutkimusmenetelmien avulla opintopistekertymien ja opintosuoritusten keskiarvojen muodossa ja opiskelijoiden näkemyksiä tutkittiin laadullisella tutkimusotteella haastattelujen kautta. Määrällisen tutkimuksen aineisto koostui vuosina 2019–2020 aloittaneista opiskelijoista (N = 283) ja laadullisen tutkimuksen aineisto 12:sta vuosina 2019–2021 aloittaneesta opiskelijasta. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Koronapandemialla oli vaikutusta haastateltujen kokemuksiin, koska heidän opiskelunsa ajoittui valtaosin tai kokonaan pandemia-ajalle.
Määrällisen tutkimuksen päätulos oli, että vuonna 2020 opintonsa aloittaneista opiskelijoista todistusvalinnalla valittujen opintomenestys oli parempaa kuin valintakoevalinnalla valittujen. Opintojen etenemisessä ei havaittu merkittäviä eroja, vaikka avoimen väylän kautta valituilla olikin korkein ensimmäisen vuoden opintopistekertymän keskiarvo. Ryhmien väliset huomattavat kokoerot ovat voineet vaikuttaa tuloksiin. Haastateltujen pienen lukumäärän vuoksi laadullisen tutkimusosion tulokset eivät ole yleistettävissä. Havaitut erot olivat pääasiassa yksilökohtaisia eivätkä valintaväylien välisiä. Tässä haastatteluaineistossa ryhmien vertailussa voitiin kuitenkin havaita, että avoimen väylän kautta valitut opiskelijat tunsivat alansa paremmin, olivat motivoituneempia ja varmempia alavalinnastaan kuin muiden väylien kautta tulleet. Todistusvalinnalla valitut olivat parhaiten kiinnittyneitä opiskelijayhteisöön, mutta tunsivat heikoiten alaa opintojen alkaessa, kyseenalaistivat alavalintaansa ja näyttivät pieniä merkkejä motivaation heikentymisen riskistä. Motivaatioon vaikuttivat kuitenkin yksilölliset elämäntilanteet. Valintakokeella valitut kuvasivat opiskelumotivaatiotaan pelkästään sisäisen motivaation kautta ja tunsivat varmuutta alavalinnastaan, mutta olivat kokeneet hieman muita enemmän pettymyksiä suhteessa odotuksiinsa sekä heikompaa kiinnittymistä opiskelijayhteisöön. Kaiken kaikkiaan haastatellut osoittautuivat sisäisesti motivoituneiksi, hyvät opiskelutaidot omaaviksi, opintojensa etenemiseen ja opintomenestykseensä tyytyväisiksi opiskelijoiksi.
Opiskelumotivaation ja opintojen sujuvan etenemisen tukemiseksi on tärkeää vahvistaa opiskelijoiden kyvykkyyden, omaehtoisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksia erityisesti vuorovaikutteisen opetuksen, palautteen antamisen, valinnanmahdollisuuksien tarjoamisen ja ohjauksen avulla. Opiskelijoiden näkemykset eri valintaväylistä kertoivat, että todistusvalintaan kohdistuviin asenteisiin on syytä kiinnittää huomiota, jotta kukaan ei kokisi joukkoon kuulumattomuutta. Tutkimus osoitti, että kaikki kolme valintaväylää ovat tarpeellisia ja tarjoavat erilaisissa elämäntilanteissa oleville yksilöille arvokkaan mahdollisuuden päästä opiskelemaan oikeustiedettä.