Deceiving user interface elements - user study on dark patterns
Hallia, Anni (2022-11-09)
Deceiving user interface elements - user study on dark patterns
Hallia, Anni
(09.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566986
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112566986
Tiivistelmä
Large portion of websites and applications want to influence users’ behaviour. Persuasive designs can guide users towards choices they desire but there are also designs that don’t have the users’ best interests in mind. These design choices are called dark patterns and they aim to manipulate users towards choices that don’t serve the users’ best interests. At the same time, many online service providers want to offer best user experience possible for their users. Since the purposes of these two concepts are somewhat contradictory it is worth examining how dark patterns affect user experience.
Previous research has studied users’ perspective on dark patterns and it has been found that dark patterns can cause negative effects such as annoyance. However, no research has examined dark patterns’ effects specifically to user experience. This research examines the effects of dark patterns trough user experience model.
This research was conducted as qualitative research. First, a literature review presents the findings of previous research on dark patterns and user experience. The used data collection method in this research was concurrent think-aloud technique. This specific technique has not been used before to study users’ perceptions on dark patterns. The think-aloud technique was used in user studies where participants performed tasks and verbalized their thoughts at the same time. The participants performed five tasks that included different dark patterns.
The results of this research support the findings of previous research. It was found that that dark patterns can affect user experience negatively. This research indicates that dark patterns affect mostly the pragmatic quality of user experience. Especially the lack of autonomy reduces pragmatic quality. These effects cause negative consequences in emotional and behavioural level. However, the effects vary between dark pattern types and strategies. Also, individual differences on users’ expectations and standards affect how dark patterns are perceived. This research suggests that prevalence of dark patterns can make users used to dark patterns and thus reduce the effects on user experience. Suuri osa nettisivuista ja sovelluksista haluaa vaikuttaa käyttäjien toimintaan. Suostuttelevat suunnittelumallit voivat ohjata käyttäjiä kohti heidän haluamia valintoja, mutta on olemassa myös malleja, jotka eivät ole käyttäjien etujen mukaisia. Näitä suunnittelumalleja kutsutaan tummiksi kuvioiksi ja ne pyrkivät manipuloimaan käyttäjiä kohti valintoja, jotka eivät ole heidän etujensa mukaisia. Samaan aikaan monet verkossa toimivat palveluntarjoajat haluavat tarjota käyttäjilleen parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Koska näiden kahden konseptin tarkoitukset ovat hieman ristiriitaisia on syytä tarkastella miten tummat kuviot vaikuttavat käyttäjäkokemukseen.
Aikaisemmat tutkimukset ovat tutkineet tummia kuvioita käyttäjien näkökulmasta ja on löydetty, että tummat kuviot voivat aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia kuten ärsytystä. Ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, joka tutkisi tummien kuvioiden vaikutuksia nimenomaan käyttäjäkokemukseen. Tämä tutkimus tutkii tummien kuvioiden vaikutuksia käyttäjäkokemusmallin läpi.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aluksi, kirjallisuuskatsaus esittelee aikaisempien tutkimuksien löydöksiä tummista kuvioista ja käyttäjäkokemuksesta. Tämän tutkimuksen käytetty tiedonkeruumenetelmä oli samanaikaisen ääneen ajattelun tekniikka. Tätä tiettyä tekniikkaa ei ole aiemmin käytetty tutkittaessa käyttäjien käsityksiä tummista kuvioista. Ääneen ajattelun tekniikkaa käytettiin käyttäjätutkimuksissa, joissa osallistujat suorittivat tehtäviä ja samalla sanallistivat ajatuksiaan. Osallistujat suorittivat viisi tehtävää, jotka sisälsivät erilaisia tummia kuvioita.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia. Tutkimuksessa todettiin, että tummat kuviot voivat vaikuttaa käyttäjäkokemukseen negatiivisesti. Tämä tutkimus osoittaa, että tummat kuviot vaikuttavat enimmäkseen käyttäjäkokemuksen pragmaattiseen laatuun. Erityisesti autonomian puute alentaa pragmaattista laatua. Nämä vaikutukset aiheuttavat negatiivisia seurauksia niin emotionaalisella kuin käyttäytymisenkin tasolla. Vaikutukset kuitenkin vaihtelevat tummien kuvioiden tyyppien ja strategioiden välillä. Myös käyttäjien yksilölliset eroavaisuudet odotuksissa ja standardeissa vaikuttavat siihen miten tummat kuviot koetaan. Tämä tutkimus ehdottaa, että tummien kuvioiden yleisyys voi saada käyttäjät tottumaan niihin ja näin vähentää kuvioiden vaikutusta käyttäjäkokemukseen.
Previous research has studied users’ perspective on dark patterns and it has been found that dark patterns can cause negative effects such as annoyance. However, no research has examined dark patterns’ effects specifically to user experience. This research examines the effects of dark patterns trough user experience model.
This research was conducted as qualitative research. First, a literature review presents the findings of previous research on dark patterns and user experience. The used data collection method in this research was concurrent think-aloud technique. This specific technique has not been used before to study users’ perceptions on dark patterns. The think-aloud technique was used in user studies where participants performed tasks and verbalized their thoughts at the same time. The participants performed five tasks that included different dark patterns.
The results of this research support the findings of previous research. It was found that that dark patterns can affect user experience negatively. This research indicates that dark patterns affect mostly the pragmatic quality of user experience. Especially the lack of autonomy reduces pragmatic quality. These effects cause negative consequences in emotional and behavioural level. However, the effects vary between dark pattern types and strategies. Also, individual differences on users’ expectations and standards affect how dark patterns are perceived. This research suggests that prevalence of dark patterns can make users used to dark patterns and thus reduce the effects on user experience.
Aikaisemmat tutkimukset ovat tutkineet tummia kuvioita käyttäjien näkökulmasta ja on löydetty, että tummat kuviot voivat aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia kuten ärsytystä. Ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, joka tutkisi tummien kuvioiden vaikutuksia nimenomaan käyttäjäkokemukseen. Tämä tutkimus tutkii tummien kuvioiden vaikutuksia käyttäjäkokemusmallin läpi.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aluksi, kirjallisuuskatsaus esittelee aikaisempien tutkimuksien löydöksiä tummista kuvioista ja käyttäjäkokemuksesta. Tämän tutkimuksen käytetty tiedonkeruumenetelmä oli samanaikaisen ääneen ajattelun tekniikka. Tätä tiettyä tekniikkaa ei ole aiemmin käytetty tutkittaessa käyttäjien käsityksiä tummista kuvioista. Ääneen ajattelun tekniikkaa käytettiin käyttäjätutkimuksissa, joissa osallistujat suorittivat tehtäviä ja samalla sanallistivat ajatuksiaan. Osallistujat suorittivat viisi tehtävää, jotka sisälsivät erilaisia tummia kuvioita.
Tämän tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia. Tutkimuksessa todettiin, että tummat kuviot voivat vaikuttaa käyttäjäkokemukseen negatiivisesti. Tämä tutkimus osoittaa, että tummat kuviot vaikuttavat enimmäkseen käyttäjäkokemuksen pragmaattiseen laatuun. Erityisesti autonomian puute alentaa pragmaattista laatua. Nämä vaikutukset aiheuttavat negatiivisia seurauksia niin emotionaalisella kuin käyttäytymisenkin tasolla. Vaikutukset kuitenkin vaihtelevat tummien kuvioiden tyyppien ja strategioiden välillä. Myös käyttäjien yksilölliset eroavaisuudet odotuksissa ja standardeissa vaikuttavat siihen miten tummat kuviot koetaan. Tämä tutkimus ehdottaa, että tummien kuvioiden yleisyys voi saada käyttäjät tottumaan niihin ja näin vähentää kuvioiden vaikutusta käyttäjäkokemukseen.