Kädentaidoista ammatti? - Tutkimus peruskoulun valinnaisen käsityön oppilaiden jatkokoulutusvalinnoista toisella asteella
Rauhala, Matias (2022-11-04)
Kädentaidoista ammatti? - Tutkimus peruskoulun valinnaisen käsityön oppilaiden jatkokoulutusvalinnoista toisella asteella
Rauhala, Matias
(04.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967979
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967979
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen peruskoulun päättäneiden oppilaiden jatkokoulutusvalintoja yhdestä koulusta. Aineistoa kerättiin sekä uuden (OPS, 2014) että vanhan (OPS, 2004) opetussuunnitelman ajalta pyrkimyksenä selvittää, onko jatkokoulutusvalinnoissa eroja opetussuunnitelmien kesken. Tutkimuksessani tarkastelen valinnaisen käsityön ja jatkokoulutusvalinnan välistä yhteyttä, ja sitä, onko vertailtavien vuosien välillä tapahtunut muutoksia jatkokoulutusvalinnoissa. Tutkimustyyppinä on vertaileva tapaustutkimus, ja teoria rakentuu motivaatio- ja ammatinvalintateorioiden ympärille. Näillä teorioilla pyrin selittämään oppilaan suuntautumista kädentaitoja vaativalle ammattialalle.
Valinnaisen käsityön valinneiden oppilaiden voisi lähtökohtaisesti olettaa olevan kiinnostuneita kädentaidoista. Tämän vuoksi tutkimuksen kohdejoukko muodostuu ainoastaan valinnaisen käsityön valinneista oppilaista, ja tutkimuksen pääpaino on ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa. Tutkimusaineisto koostuu vuosien 2012 ja 2020 aikana peruskoulun kyseisinä vuosina päättäneistä oppilaista ja heidän jatkokoulutusvalinnoistaan. Aineistoon on eritelty jatkokoulutusvalinnat ammatillisiin toisen asteen aloihin ja muihin toisen asteen jatkokoulutusvalintoihin. Lisäksi aineisto on jaoteltu oppilaiden valitsemien valinnaisen käsityön sisältöjen mukaan tarkoituksena selvittää, onko käsityön sisällöillä ollut mahdollisesti erityistä vaikutusta jatkokoulutusvalintaan.
Tutkimus osoitti valinnaisen käsityön oppilasmäärän kasvaneen, mutta ammattikoulun suosion laskeneen. Lisäksi kädentaitoja vaativien alojen hyväksyttyjen oppilaiden määrät olivat vertailtavien vuosien välillä muuttuneet.
Valinnaisen käsityön valinneiden oppilaiden voisi lähtökohtaisesti olettaa olevan kiinnostuneita kädentaidoista. Tämän vuoksi tutkimuksen kohdejoukko muodostuu ainoastaan valinnaisen käsityön valinneista oppilaista, ja tutkimuksen pääpaino on ammatillisessa toisen asteen koulutuksessa. Tutkimusaineisto koostuu vuosien 2012 ja 2020 aikana peruskoulun kyseisinä vuosina päättäneistä oppilaista ja heidän jatkokoulutusvalinnoistaan. Aineistoon on eritelty jatkokoulutusvalinnat ammatillisiin toisen asteen aloihin ja muihin toisen asteen jatkokoulutusvalintoihin. Lisäksi aineisto on jaoteltu oppilaiden valitsemien valinnaisen käsityön sisältöjen mukaan tarkoituksena selvittää, onko käsityön sisällöillä ollut mahdollisesti erityistä vaikutusta jatkokoulutusvalintaan.
Tutkimus osoitti valinnaisen käsityön oppilasmäärän kasvaneen, mutta ammattikoulun suosion laskeneen. Lisäksi kädentaitoja vaativien alojen hyväksyttyjen oppilaiden määrät olivat vertailtavien vuosien välillä muuttuneet.