Ympäristöopin ulko-opetukselle annetut merkitykset luokanopettajien kokemana
Turunen, Otto (2022-11-22)
Ympäristöopin ulko-opetukselle annetut merkitykset luokanopettajien kokemana
Turunen, Otto
(22.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967759
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112967759
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajat asettavat ympäristöopin ulko-opetukselle. Näitä merkityksiä tarkasteltiin fenomenologisen tutkimusperinteen mukaisesti opettajien inhimillisten kokemusten kautta. Tässä tutkielmassa ympäristöopin ulko-opetuksella tarkoitetaan ulkoilmassa, erilaisissa ulko-oppimisympäristöissä, kuten koulun pihalla, lähimetsässä ja urheilukentällä, tapahtuvaa ympäristöopin opetusta.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla jakamalla kyselylomakkeen linkkiä opettajille suunnatuissa Facebook-ryhmissä. Tutkielman näyte koostuu 20 luokanopettajan vastauksista kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin (n=20). Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että ympäristöopin ulko-opetuksella nähdään olevan tärkeä rooli ympäristövastuulliseen toimijuuteen kasvattamisessa ja kestävän tulvaisuuden rakentamisessa. Tämän toimijuuden nähdään syntyvän ympäristösuhteen kehittymisen ja luonnon hyvinvoinnista huolehtimisen kautta. Lisäksi ympäristöopin ulko-opetus koetaan mahdollisuutena tarjota oppilaille konkreettisia, ensikäden kokemuksia ympäristöopin opiskeltavista sisällöistä.
Tutkielma on luonteeltaan laadullinen ja sen aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla jakamalla kyselylomakkeen linkkiä opettajille suunnatuissa Facebook-ryhmissä. Tutkielman näyte koostuu 20 luokanopettajan vastauksista kyselylomakkeen avoimiin kysymyksiin (n=20). Laadullinen aineisto analysoitiin induktiivisesti aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että ympäristöopin ulko-opetuksella nähdään olevan tärkeä rooli ympäristövastuulliseen toimijuuteen kasvattamisessa ja kestävän tulvaisuuden rakentamisessa. Tämän toimijuuden nähdään syntyvän ympäristösuhteen kehittymisen ja luonnon hyvinvoinnista huolehtimisen kautta. Lisäksi ympäristöopin ulko-opetus koetaan mahdollisuutena tarjota oppilaille konkreettisia, ensikäden kokemuksia ympäristöopin opiskeltavista sisällöistä.