Ken Kantaa Kalevalaa : henkisyys Elsa Heporaudan kirjeenvaihdossa
Santala, Mila (2022-11-04)
Ken Kantaa Kalevalaa : henkisyys Elsa Heporaudan kirjeenvaihdossa
Santala, Mila
(04.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120168533
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120168533
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani olen tarkastellut Elsa Heporaudan (1883-1960) henkisyyttä hänen kirjeenvaihdossaan. Tutkin, miten etenkin henkisyyden esoteeriset piirteet näkyvät kirjeenvaihdossa. Ymmärrän henkisyyden jatkuvana prosessina, joka muokkaa yksilön identiteettiä, mutta myös muokkautuu ajan saatossa. Henkinen identiteetti kehittyy kirjeenvaihdon perusteella elämänkokemusten ja yksilön tietoisen kehittämisen tuloksena.
Tutkin kirjeenvaihtoa osana folkloristiikan ja arkistotieteen kenttää, käyttäen apunani sisällönanalyysia. Molemmilla kentillä arkistoaineiston käyttö tutkimusaineistona on ajankohtaista. Aineistoni sijaitsee Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistossa. Arkistoteoria auttaa ymmärtämään yksityisten asiakirjojen luonnetta ja arvoa. Folkloristiikka tarjoaa teoreettista näkökulmaa tutkimukselleni etenkin alalle ominaisten käsitteiden kautta. Tärkeitä folkloristisia käsitteitä tutkimuksessani ovat kumma, yliluonnollinen ja henkisyys. Arkistotieteellisesti tärkeitä käsitteitä ovat yksityisarkisto, henkilöarkisto ja arkistonmuodostaja. Ammennan myös uskontotieteen ja kulttuurihistorian kentiltä, etenkin länsimaisen esoterian tutkimuksessa. Tutkin, millaisia esoteerisia piirteitä Heporaudan ja hänen kirjeenvaihtokumppaniensa välisessä kirjeenvaihdossa esiintyy, ja mitä henkisyys heille merkitsee. Kirjeenvaihdon näen moniäänisenä ja vuorovaikutuksellisena.
Elsa Heporaudan kirjeenvaihto heijastaa sitä kulttuuria ja ajankuvaa, jonka piirissä Heporauta eli. Kirjailija, hyväntekijä, kulttuurivaikuttaja ja henkiparantaja Elsa Heporauta on jäänyt historiaan merkittävänä naisena, joka perusti Kalevalaisten Naisten Liiton ja Kalevala Korun, jotka ovat nykyaikanakin tunnettuja ja menestyneitä toimijoita. Heporaudan henkisyys on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle. Tuon esiin, millaisista osista henkisyys rakentui ja millaisissa tilanteissa henkisyyden merkitys osana elämää korostui. Nimitän Elsa Heporautaa totuudenetsijäksi sillä hän liikkui erilaisilla henkisillä kentillä, mutta ei koskaan sitoutunut osaksi mitään järjestelmää.
Osoitan, kuinka erilaiset elämän suuret muutokset kuten sota, kuolema tai terveyshuolet kietoutuivat osaksi henkistä identiteettiä. Tieteen uhat ja mahdollisuudet tuovat esiin toiveita, joita esoteriaan ladataan. Kirjeenvaihdossa esiin tuleva kokemuskerronta osoittaa, kuinka yksilöt pyrkivät ymmärtämään elämänkokemuksiaan kirjeiden kirjoittamisen ja niissä esiintyvän henkisen pohdinnan kautta. Tuon esiin, kuinka esoteerinen henkisyys ja kristinuskon monet piirteet voivat olla osa samaa uskon identiteettiä.
Tutkin kirjeenvaihtoa osana folkloristiikan ja arkistotieteen kenttää, käyttäen apunani sisällönanalyysia. Molemmilla kentillä arkistoaineiston käyttö tutkimusaineistona on ajankohtaista. Aineistoni sijaitsee Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistossa. Arkistoteoria auttaa ymmärtämään yksityisten asiakirjojen luonnetta ja arvoa. Folkloristiikka tarjoaa teoreettista näkökulmaa tutkimukselleni etenkin alalle ominaisten käsitteiden kautta. Tärkeitä folkloristisia käsitteitä tutkimuksessani ovat kumma, yliluonnollinen ja henkisyys. Arkistotieteellisesti tärkeitä käsitteitä ovat yksityisarkisto, henkilöarkisto ja arkistonmuodostaja. Ammennan myös uskontotieteen ja kulttuurihistorian kentiltä, etenkin länsimaisen esoterian tutkimuksessa. Tutkin, millaisia esoteerisia piirteitä Heporaudan ja hänen kirjeenvaihtokumppaniensa välisessä kirjeenvaihdossa esiintyy, ja mitä henkisyys heille merkitsee. Kirjeenvaihdon näen moniäänisenä ja vuorovaikutuksellisena.
Elsa Heporaudan kirjeenvaihto heijastaa sitä kulttuuria ja ajankuvaa, jonka piirissä Heporauta eli. Kirjailija, hyväntekijä, kulttuurivaikuttaja ja henkiparantaja Elsa Heporauta on jäänyt historiaan merkittävänä naisena, joka perusti Kalevalaisten Naisten Liiton ja Kalevala Korun, jotka ovat nykyaikanakin tunnettuja ja menestyneitä toimijoita. Heporaudan henkisyys on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle. Tuon esiin, millaisista osista henkisyys rakentui ja millaisissa tilanteissa henkisyyden merkitys osana elämää korostui. Nimitän Elsa Heporautaa totuudenetsijäksi sillä hän liikkui erilaisilla henkisillä kentillä, mutta ei koskaan sitoutunut osaksi mitään järjestelmää.
Osoitan, kuinka erilaiset elämän suuret muutokset kuten sota, kuolema tai terveyshuolet kietoutuivat osaksi henkistä identiteettiä. Tieteen uhat ja mahdollisuudet tuovat esiin toiveita, joita esoteriaan ladataan. Kirjeenvaihdossa esiin tuleva kokemuskerronta osoittaa, kuinka yksilöt pyrkivät ymmärtämään elämänkokemuksiaan kirjeiden kirjoittamisen ja niissä esiintyvän henkisen pohdinnan kautta. Tuon esiin, kuinka esoteerinen henkisyys ja kristinuskon monet piirteet voivat olla osa samaa uskon identiteettiä.