Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tajunnanräjäyttävä fysiikan aloitus : Innostava oppimiskokonaisuus yläkoulun fysiikassa

Andersson, Rebekka (2022-11-30)

Tajunnanräjäyttävä fysiikan aloitus : Innostava oppimiskokonaisuus yläkoulun fysiikassa

Andersson, Rebekka
(30.11.2022)
Katso/Avaa
Gradu.pdf (2.173Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120269073
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa keskityttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan yläkoulun seitsemännen
luokan fysiikan opetuksen alkuun oppimiskokonaisuus, jonka pohjalta tutkittiin sen vaikutuksia
oppilaiden asenteisiin ja ennakkoluuloihin fysiikkaa kohtaan. Oppimiskokonaisuus
suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä Turun kaupungin kasvatus- ja opetuspuolen, STEAM Turun
kanssa. Kestoltaan kahden oppitunnin pituinen (2 x 45min) kokonaisuus suunniteltiin
hyödyntäen erilaisia fysiikalle tuttuja kokeellisia tapoja ja menetelmiä viidessä eri
opetusryhmässä kahdessa eri yläkoulussa, Turun Puolalanmäen koulussa ja Turun
Luostarivuoren koulussa.
Tutkimuksen analysointimenetelmänä käytettiin laadullista sisältöanalyysia, jonka pohjana on
Hasan Kayan ja Uğur Böyükin (2011) tutkimuksessa käytetty kysely. Kysely sisälsi 12 kohtaa
opiskelijoiden asenteesta fysiikkaa kohtaa ja 8 kohtaa liittyen fysiikan kokeellisuuteen. Lisäksi
oppilaiden ennakkokäsityksistä fysiikkaa kohtaan Padletilla kerätty aineisto jaettiin neljään eri
alaluokkaan, sen mukaan mitä sanoja tai lauseita ennakkokäsitykset sisälsivät. Tästä
ennakkoluulojen sisällön luokitteluista ja kyselyn tuloksista tehtiin lisäksi vertailua ja koottiin
tutkimuksen päätulokset. Sekä ennakkoluuloja että aseita keräävät kyselyt tehtiin jokaiselle
viidelle opetusryhmälle, jotka osallistuivat ”Tajunnanräjäyttävä fysiikan aloitus” –
oppimiskokonaisuuteen. Tässä tutkimuksessa oppimiskokonaisuuteen osallistuneita ja
kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 70. Tutkimuksessa lisäksi vertailtiin kyselystä
saatuja tuloksia Hasan Kayan ja Uğur Böyükin (2011) tutkimuksesta saatuihin tuloksiin.
Tutkimuksen päätuloksissa voidaan nähdä, että kokeellisuuteen liittyvät ennakkokäsitykset (20
%) ja ilmiöihin sekä käsitteisiin liittyvät ennakkoluulot (40 %) olivat yleisimpiä. Nämä myös
vahvistuivat kyselyn myötä, sillä kyselyn ensimmäisen osion vastauksien perusteella valtaosa
oppilaista koki fysiikan tunnin kiinnostavana ja jännittävänä sekä vastasi myös odottavansa
tulevia fysiikan tunteja. Samoin tutkimuksen toisessa osiossa yli puolet kyselyyn vastanneista
oppilaista (60 %) koki kokeelliset työt mielenkiintoisina ja toivoi niitä tehtävän myös tulevilla
fysiikan tunneilla.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9200]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste