Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FONEETTISEN OHJEISTUKSEN VAIKUTUS VIERAAN KIELEN ÄÄNTEEN OPPIMISEEN KUUNTELE JA TOISTA - HARJOITTELUSSA

Viitala, Eveliina (2022-11-18)

FONEETTISEN OHJEISTUKSEN VAIKUTUS VIERAAN KIELEN ÄÄNTEEN OPPIMISEEN KUUNTELE JA TOISTA - HARJOITTELUSSA

Viitala, Eveliina
(18.11.2022)
Katso/Avaa
Viitala Eveliina Opinnayte.pdf (818.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120268839
Tiivistelmä
Eksplisiittisillä ääntämisohjeilla sekä aktiivisella kuuntele ja toista -
harjoittelulla on havaittu olevan vieraan kielen äänteiden oppimista edistävä
vaikutus. Vieraan kielen opetuksen lisäksi edellä mainitut menetelmät ovat
keskeisiä puheterapiassa, jossa tavoitteena on artikulaation muutos.
Tutkimuksessa tarkasteltiin foneettisen ohjeistuksen eli ääntämisohjeiden
vaikutusta kuuntele ja toista -harjoittelun lisänä suomalaisille vaikean /ʉ/-
äänteen oppimiseen. Tutkimukseen osallistui 21 suomenkielistä nuorta
aikuista ja heidät jaettiin kahteen ryhmään. Molemmille ryhmille ärsykkeet
esitettiin audiovisuaalisessa muodossa siten, että koehenkilöt sekä kuulivat
ärsykkeet että näkivät videolta mallin huulion asennosta ääntämisen aikana.
Koeryhmä sai tämän lisäksi ohjeistuksen koskien äänteiden tuottoa.
Koehenkilöt osallistuivat neljään mittaukseen ja niiden välissä kolmeen
harjoitusosioon, ja he suorittivat kokeen itsenäisesti Sanako-ohjelmalle
luodun etäharjoittelualustan avulla.
Akustinen ja tilastollinen analyysi osoitti, että koeryhmällä oli havaittavissa
muutos kohdeäänteen formanttirakenteessa toisen mittauskerran jälkeen.
Kontrolliryhmällä vastaavaa muutosta harjoituksen myötä ei tapahtunut.
Tulosten tarkempi tarkastelu paljasti, että koeryhmällä ilmennyt muutos
tapahtui sen jälkeen, kun ohjeistuksessa oli mainittu kohdeäänteen olevan
vokaalien /y/ ja /u/ välimuoto. Muutos vei formanttiarvot kauemmaksi
kohdeäänteen akustiikasta, kohti /y/-vokaalin arvoja viitaten siihen, että
eksplisiittisten ääntämisohjeiden valinnassa tulisi olla huolellinen. Tässä
tapauksessa ohjeistus toi esiin äidinkielestä tutun vokaalin ääntämismallin,
jolloin artikulaatio kehittyi poispäin vieraan kielen vokaalista. Lisäksi
tutkimus osoitti, että etänä kerätty data oli laadullisesti riittävän tasokasta,
että siitä pystyttiin erottelemaan tutkimuksen kannalta keskeiset akustiset
piirteet.
fonetiikka, vieraan kielen äänt fonetiikka, vieraan kielen äänteet, vokaali
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste