Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Kuin aikamatka menneisyyteen” Opettajaopiskelijat Tarinoiden talot –kulttuuriperintökasvatusmallin testaajina

Soininen, Jonna (2022-11-22)

”Kuin aikamatka menneisyyteen” Opettajaopiskelijat Tarinoiden talot –kulttuuriperintökasvatusmallin testaajina

Soininen, Jonna
(22.11.2022)
Katso/Avaa
GRADUjs.pdf (3.389Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120269000
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Tarinoiden Talot -kulttuuriperintökasvatusmallin kehittämiseksi opetuskäyttöön. Mallin suunnittelussa on yhdistetty muotoilukasvatuksen, kulttuuriperintökasvatuksen ja ympäristökasvatuksen osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä ja tutkimus on toteutettu kehittämistutkimuksen ja tutkimusaineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi on huomioitu mallin soveltuvuus perusopetukseen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin (2014) ja Rauman kaupungin paikallista opetussuunnitelmaa täydentävää kulttuurikasvatussuunnitelmaa (2022).
Kehittämissyklejä on kaksi, joista ensimmäinen toteutettiin keväällä 2019 ja jota kehitettiin havainnointi- ja palauteaineiston perusteella. Toisella kehittämissyklillä kerättiin tämän tutkielman tutkimusaineisto tarkastelemalla mallia keväällä 2021 testanneiden opettajaopiskelijoiden kirjallisia kurssiportfolioita (n=8) joissa osallistujat arvioivat omaa oppimisprosessiaan ja mallin soveltuvuutta opetuskäyttöön.
Tutkimustulosten perusteella Tarinoiden talot -kulttuuriperintökasvatusmalli on jo sellaisenaan opetuskäyttöön toimiva, ja soveltuu erityisesti monialaiseen oppimiseen ja oppiaineita integroivaan opetukseen. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös kehittämiskohteita ja vaihtoehtoisten toimintamallien tarpeen, erityisesti mallin eri osa-alueiden välisten yhteyksien vahvistamisessa ja eri luokka-asteille soveltuvien toimintatapojen löytämisessä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste