”Kuin aikamatka menneisyyteen” Opettajaopiskelijat Tarinoiden talot –kulttuuriperintökasvatusmallin testaajina
Soininen, Jonna (2022-11-22)
”Kuin aikamatka menneisyyteen” Opettajaopiskelijat Tarinoiden talot –kulttuuriperintökasvatusmallin testaajina
Soininen, Jonna
(22.11.2022)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120269000
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120269000
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Tarinoiden Talot -kulttuuriperintökasvatusmallin kehittämiseksi opetuskäyttöön. Mallin suunnittelussa on yhdistetty muotoilukasvatuksen, kulttuuriperintökasvatuksen ja ympäristökasvatuksen osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä ja tutkimus on toteutettu kehittämistutkimuksen ja tutkimusaineiston teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi on huomioitu mallin soveltuvuus perusopetukseen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteisiin (2014) ja Rauman kaupungin paikallista opetussuunnitelmaa täydentävää kulttuurikasvatussuunnitelmaa (2022).
Kehittämissyklejä on kaksi, joista ensimmäinen toteutettiin keväällä 2019 ja jota kehitettiin havainnointi- ja palauteaineiston perusteella. Toisella kehittämissyklillä kerättiin tämän tutkielman tutkimusaineisto tarkastelemalla mallia keväällä 2021 testanneiden opettajaopiskelijoiden kirjallisia kurssiportfolioita (n=8) joissa osallistujat arvioivat omaa oppimisprosessiaan ja mallin soveltuvuutta opetuskäyttöön.
Tutkimustulosten perusteella Tarinoiden talot -kulttuuriperintökasvatusmalli on jo sellaisenaan opetuskäyttöön toimiva, ja soveltuu erityisesti monialaiseen oppimiseen ja oppiaineita integroivaan opetukseen. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös kehittämiskohteita ja vaihtoehtoisten toimintamallien tarpeen, erityisesti mallin eri osa-alueiden välisten yhteyksien vahvistamisessa ja eri luokka-asteille soveltuvien toimintatapojen löytämisessä.
Kehittämissyklejä on kaksi, joista ensimmäinen toteutettiin keväällä 2019 ja jota kehitettiin havainnointi- ja palauteaineiston perusteella. Toisella kehittämissyklillä kerättiin tämän tutkielman tutkimusaineisto tarkastelemalla mallia keväällä 2021 testanneiden opettajaopiskelijoiden kirjallisia kurssiportfolioita (n=8) joissa osallistujat arvioivat omaa oppimisprosessiaan ja mallin soveltuvuutta opetuskäyttöön.
Tutkimustulosten perusteella Tarinoiden talot -kulttuuriperintökasvatusmalli on jo sellaisenaan opetuskäyttöön toimiva, ja soveltuu erityisesti monialaiseen oppimiseen ja oppiaineita integroivaan opetukseen. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös kehittämiskohteita ja vaihtoehtoisten toimintamallien tarpeen, erityisesti mallin eri osa-alueiden välisten yhteyksien vahvistamisessa ja eri luokka-asteille soveltuvien toimintatapojen löytämisessä.