Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppimisanalytiikka avuksi oppimiseen -hanke, hallinnon näkökulmasta

Nirhamo, Bettina (2022-11-07)

Oppimisanalytiikka avuksi oppimiseen -hanke, hallinnon näkökulmasta

Nirhamo, Bettina
(07.11.2022)
Katso/Avaa
BETTINANIRHAMOOPPIMISANALYTIIKKAAVUKSIOPPIMISEENHANKEHALLINNONNAKOKULMASTA.pdf (1.869Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120268960
Tiivistelmä
Oppimisanalytiikka koostuu oppimiseen ja koulutukseen liittyvien tietojen keräämisestä, analysoinnista ja raportoinnista sekä niiden visuaalisesta esittämisestä. Tutkimukseni kohteena on oppimisanalytiikassa meneillään olevan hankkeen kartoittaminen oppilashallinnon näkökulmasta. Oppimisanalytiikasta on alettu puhua jo vuosituhannen alkupuolella, mutta sen todellinen hyödyntäminen jäi vielä silloin vähäiseksi. Oppimisanalytiikan lopputuotoksella pyritään luomaan hyötyjä niin opetustoimijoille, opettajille, moniammatilliselle oppilashuoltoryhmälle sekä oppilaille.

Tässä tutkimuksessa tutkin Oppimisanalytiikka avuksi oppimiseen -hanketta, hallin-non näkökulmasta. Olen kerännyt aineistoni keväällä 2022 haastattelututkimuksen avulla jossa haastattelin viiden eri kunnan johtavia viranhaltijoita (n=6) sekä lyhyen taustatietokyselyn avulla. Haastatteluilla pyrin saamaan vastauksia haastateltavien näkemyksistä analytiikan hyödyistä eri rooleissa työskenteleville henkilöille. Lisäksi ha-lusin tietää heidän tarpeitaan erilaisen tiedon suhteen sekä siitä, mitä hyötyä vastaajat kokivat analytiikan tuovan tiedolla johtamiseen. Lisäksi kysyin oppimisanalytiikan eettisistä näkökulmista ja tietosuojasta. Analysoin haastatteluaineistoni käyttäen teemoittelua aineistopohjaisesti sekä aineistoa teoriaan sitoen.

Johtopäätöksistä voin todeta, että hanketta pidettiin tärkeänä askeleena kohti parempaa tiedolla johtamista. Tulosten perusteella haastateltavat kokivat analytiikkatiedon keräämisen ja siitä tehtävät visualisoinnit tärkeiksi työkaluiksi eri rooleissa työskenteleville ihmisille.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste