Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ihan kuin sukupuolella olisi mitään tekemistä sen kanssa, kuka voi kenenkin kanssa kävellä tai istua" : Lukiolaisten näkemyksiä sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulun kontekstissa

Forsman, Meri-Tuulia (2022-11-26)

"Ihan kuin sukupuolella olisi mitään tekemistä sen kanssa, kuka voi kenenkin kanssa kävellä tai istua" : Lukiolaisten näkemyksiä sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulun kontekstissa

Forsman, Meri-Tuulia
(26.11.2022)
Katso/Avaa
Forsman_Meri-Tuulia_opinnayte.pdf (854.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121672095
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millaisessa roolissa lukiolaiset pitävät opettajia ja
koululaitosta kokonaisuutena sukupuolten välisen tasa-arvon toteuttajina ja edistäjinä. Lisäksi
haluttiin selvittää lukiolaisten oma kokemus siitä, miten heidän mielestään sukupuolten välinen tasa arvo toteutuu tämän päivän Suomessa ja näkyvätkö sukupuoliroolit sekä mahdollisesti sukupuoliin
liittyvät stereotypiat heidän omassa elämässään. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä,
miten aktiivisia nuoret ovat omalla toiminnallaan vaikuttamaan sukupuolten tasa-arvon
toteutumiseen.

Viime vuosien aikana lisääntynyt sukupuolitietoisuus on asettanut myös koululaitoksemme kriittisemmän tutkinnan kohteeksi. Enää ei esimerkiksi voida pitää itsestäänselvyytenä sitä, että koululaitos tuottaisi automaattisesti tasapuolista sekä sukupuolten tasa-arvoa edistävää toimintaa. Uudessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa korostetaankin entisestään oppilaiden tasa-arvoista asemaa koulussa. Siinä korostetaan lasten ja nuorten omaa valinnan vapautta, välittämättä sukupuolistereotyyppisistä odotuksista, toiveista ja asenteista. Perusteissa mainitaan myös, ettei sukupuoli, mielipide tai seksuaalinen suuntautuminen saa asettaa ketään eriarvoiseen asemaan.

Tutkimuksen kohdejoukkona toimi 44 erään varsinaissuomalaisen kunnan lukiolaista abiturienttia,
jotka suorittivat aineistokeruun aikana omaa äidinkielen kurssiaan. Tutkimuksessa kohdejoukko
perustui harkinnanvaraiseen näytteeseen ja tutkimuksessa on käytetty eliittiotantaa
harkinnanvaraisen näytteen keräämiseksi.


Tämän tutkimuksen voidaan ajatella olevan niin sanottua fenomenologista tutkimusta, koska siinä on
kiinnostuttu lukiolaisten omista ja yksilöllisistä kokemuksista. Fenomenologian keskiössä ovat
subjektiivisuus sekä henkilökohtaisten kokemusten, aistimusten ja elämysten pohtiminen.

Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että lukiolaisista jokainen oli ainakin jollakin tasolla pohtinut sukupuolta ja
sukupuolen näyttäytymistä osana omaa elämäänsä. Suuri osa osallistuneista nuorista oli sitä mieltä, että opettajilla on merkittävä rooli sukupuolten välisen tasa-arvon paremmassa toteutumisessa. Erityisesti vastauksissa nostettiin esille opettajien oma esimerkillinen ja yhdenvertaistava käytös, faktatietoon perustuva opetus ilman opettajan oman
ideologian korostamista sekä samantasoisen opetuksen antamista kaikille oppilaille.Nuoret kokivat myös lähtökohtaisesti, että koulu huomioi nykypäivänä entistä paremmin sukupuolten välisen tasa-arvon arkisissa asioissa. Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella voidaan myös päätellä, että nuoret ovat entistä aktiviisempia ajamaan sukupuolten välistä tasa-arvoa eteenpäin ja kokevat sen merkitykselliseksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste