Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koira-avusteinen opetus autismikirjon oppilaiden tukena : erityisopettajien kokemuksia

Solar, Petra (2022-12-16)

Koira-avusteinen opetus autismikirjon oppilaiden tukena : erityisopettajien kokemuksia

Solar, Petra
(16.12.2022)
Katso/Avaa
Solar_Petra_Opinnayte.pdf (930.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121972687
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia erityisopettajilla on koira-avusteisen opetuksen käytöstä autismikirjon oppilaille ja miten he toteuttavat koira-avusteista opetusta omassa työssään. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka haastatteluaineisto kerättiin etäyhteydellä kesä-joulukuun aikana vuonna 2020. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joihin osallistui seitsemän (7) erityisopettajaa. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda lisää tietoisuutta koira-avusteisesta opetuksesta nimenomaan autismikirjon oppilaiden opetuksessa. Tutkimuksen tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset esittelen tutkimuskysymyksieni mukaisessa järjestyksessä.

Erityisopettajien kokemusten mukaan koira-avusteinen opetus rauhoitti ja lisäsi autismikirjon opiskelumotivaatiota. Kasvatuskoiran läsnäolo vahvisti myös oppilaiden itsetuntoa, sillä koira ei koskaan tuominnut, vaan hyväksyi oppilaat omina persooninaan. Kasvatuskoiran mukana olo lisäsi autismikirjon oppilaiden vuorovaikutusta ja osallistumista sosiaalisiin tilanteisiin. Koira toi yhteisen puheenaiheen oppilaiden keskusteluihin ja toimi ikään kuin jäänmurtajana vuorovaikutustilanteissa. Lisäksi koiran avulla pystyttiin siedättämään autismikirjon oppilaiden aistiyliherkkyyksiä sekä tukemaan heidän toiminnanohjaustaan.

Koira-avusteista opetusta luonnehdittiin suunnitelmalliseksi ja tavoitteelliseksi työtavaksi, joka oli luonteeltaan toiminnallista. Koira oli yksi erityisopettajien pedagogisista työvälineistä, ja he toteuttivat koira-avusteista opetusta suunnitellusti oppilaiden tuen tarpeet huomioiden. Vaikka koira-avusteinen opetus oli erityisopettajien kertoman mukaan intensiivistä ja raskastakin, he kokivat siitä huolimatta saaneensa koirasta mielekästä sisältöä ja uutta intoa työhönsä. Erityisopettajat toivat esille koira-avusteisen opetuksen haasteina muun muassa luokkatilojen soveltumattomuuden sekä työyhteisön negatiivisen suhtautumisen koira-avusteisen opetukseen etenkin sen aloitusvaiheessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste