dc.contributor.author | Sainio Eveliina | |
dc.contributor.author | Kuusela Tessa | |
dc.contributor.author | Lehmuskallio Mari | |
dc.date.accessioned | 2022-12-28T03:29:48Z | |
dc.date.available | 2022-12-28T03:29:48Z | |
dc.identifier.uri | https://www.utupub.fi/handle/10024/173918 | |
dc.description.abstract | <p>Perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteisiin liikuntaoppiaineen vastuulle kirjatut Move! -fyysisen toimintakyvyn mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. ja 8. vuosiluokilla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia. Mittaustulokset ovat hyödynnettävissä monipuolisemminkin osana kouluterveydenhuoltoa ja oppilashuoltoa sekä päätöksenteossa eri tasoilla. Move!-seurantajärjestelmän täyden hyötypotentiaalin saavuttaminen vaatii opetustoimen ja kouluterveydenhuollon kiinteää yhteistyötä.<br></p><p>Tässä tutkimuksessa porauduttiin 28 väittämän avulla peruskouluterveydenhoitajien näkemyksiin a) oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaamisen tärkeydestä eri tahoille, b) Move!-tietojen käsittelyn sujuvuudesta ja vastuutuksesta sekä Move!-mittaustulosten c) hyödyllisyydestä, d) vaikuttavuudesta koulutasolla ja e) seuraamisesta. Lisäksi avoimella kysymyksellä selvitettiin koettuja ongelmia sekä kehitysehdotuksia Move!:een. Keväällä 2020 toteutetun kyselyn vastauksia (n= 49, vastausprosentti 70) analysoitiin frekvenssitarkasteluin, keskiarvovertailuin sekä sisällönanalyysillä.</p><p>Kouluterveydenhoitajat näkivät oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaamisen jokseenkin tärkeäksi eri tahoille. Move!-tietojen käsittelyä ei pidetty kovinkaan sujuvana eikä mittaustuloksia kovinkaan hyödyllisinä. Mittaustulosten läpikäyntivastuu kuuluu heistä vahvimmin opettajalle. Mittaustuloksia ei seurattu aktiivisesti, eikä niiden vaikutuksia koulun toimintakulttuuriin tunnettu tai niitä ei juuri ollut. Move!:n ongelmia ja kehityskohteita esitettiin teema-alueilla aikaresurssit, ajoitus, tiedonsiirto, luotettavuus, perehdytys ja soveltuvuus.</p><p>Kouluterveydenhoitajille suunnattu täydennyskoulutus saattaisi tukea Move!-järjestelmän hyödyntämistä niin yksilö-, kouluyhteisö- kuin laajemmillakin tasoilla. Tarvitaan foorumeita yhteisten selkeiden toimintamallien sopimiseksi Move!:en kytkeytyvien tahojen kesken </p> | |
dc.language.iso | en | |
dc.language.iso | fi | |
dc.publisher | Liikuntatieteellinen seura | |
dc.title | Move!-fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmästä kouluterveydenhoitajien silmin | |
dc.identifier.url | https://www.lts.fi/liikunta-tiede/liikunta-tiede-lehti/liikunta-tiede-lehti-52022/lt-52022-sisallys.html | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2022121671976 | |
dc.relation.volume | 59 | |
dc.contributor.organization | fi=opettajankoulutuslaitos Turku|en=Dep. of Teacher Education Turku| | |
dc.contributor.organization-code | 2604201 | |
dc.converis.publication-id | 177281655 | |
dc.converis.url | https://research.utu.fi/converis/portal/Publication/177281655 | |
dc.format.pagerange | 82 | |
dc.format.pagerange | 74 | |
dc.identifier.eissn | 0358-7010 | |
dc.identifier.jour-issn | 0358-7010 | |
dc.okm.affiliatedauthor | Lehmuskallio, Mari | |
dc.okm.discipline | 516 Kasvatustieteet | fi_FI |
dc.okm.discipline | 516 Educational sciences | en_GB |
dc.okm.internationalcopublication | not an international co-publication | |
dc.okm.internationality | Domestic publication | |
dc.okm.type | Journal article | |
dc.publisher.country | Suomi | fi_FI |
dc.publisher.country | Finland | en_GB |
dc.publisher.country-code | FI | |
dc.relation.ispartofjournal | Liikunta ja tiede | |
dc.relation.issue | 5 | |
dc.year.issued | 2022 | |