Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien ja rehtorien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta

Lohikoski, Ida-Maria; Granroth, Sofia (2022-12-22)

Luokanopettajien ja rehtorien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta

Lohikoski, Ida-Maria
Granroth, Sofia
(22.12.2022)
Katso/Avaa
Granroth_Sofia_Lohikoski_Ida-Maria_opinnayte.pdf (771.7Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301091897
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelemme sitä, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla ja rehtoreilla on pedagogisesta johtajuudesta. Tarkastelemme näkemyksiä palautteen saamisen, palautteen antamisen ja tiimityöskentelyn kautta.

Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, jonka haastatteluaineistona on käytetty Growing Mind - Koulutukselliset transformaatiot kestävän yksilöllisen, sosiaalisen ja institutionaalisen uudistumisen tueksi – hankkeen litteroituja haastatteluaineistoja. Tämän tutkimuksen pohjana on käytetty 28: n luokanopettajan haastatteluista ja yhdeksän rehtorin ja/tai apulaisrehtorin haastatteluja. Haastattelut on kerätty Helsingistä, Turusta ja Tampereelta, kahdesta alakoulusta sekä kahdesta yhtenäiskoulusta.

Tulosten perusteella tiimityöskentely nähdään kuormittavana, turhauttavana ja ajankäytöllisesti haastavana, mutta myös antoisana ja suhteiden luomisen mahdollistajana luokanopettajan sekä rehtorin työssä. Koulun johdolta toivottaisiin laajempaa tukea ja palautetta, niin tiimityöskentelyyn, kuin palautteen antoonkin liittyen. Haastateltavat kokivat saavansa palutetta monelta eri taholta, kuten kollegoilta, koulun johdolta, vanhemmilta ja oppilailta. Tutkimuksessa nousi kuitenkin esiin, että palautetta erityisesti koulun johdolta, kuten rehtoreilta kaivattaisiin enemmän.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9466]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste