Vaikuttajien hyödyntäminen brändipääoman luomisessa : Urheilubrändien näkökulma pohjoismaisilla markkinoilla
Laine, Janne (2023-01-06)
Vaikuttajien hyödyntäminen brändipääoman luomisessa : Urheilubrändien näkökulma pohjoismaisilla markkinoilla
Laine, Janne
(06.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173275
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173275
Tiivistelmä
Urheilubrändit ovat kasvaneet pelkistä varustevalmistajista erittäin suuriksi ja vaikuttaviksi
brändeiksi maailmalla viimeisten vuosikymmenien aikana. Vaikuttajamarkkinoinnista taas on
tullut entistäkin suositumpaa sosiaalisen median myötä, ja tänä päivänä ihminen voikin tienata
elantonsa olemalla pelkkä vaikuttaja. Nämä kaksi tärkeää, ajankohtaista aihetta on pyritty
tuomaan tarkastelun alle tässä tutkielmassa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka urheilubrändit voivat hyödyntää vaikuttajia
brändipääomansa luomisessa. Näkökulmana otettiin vielä pohjoismaiset markkinat, joilla
toiminta poikkeaa enemmän kansainvälisestä vaikuttajamarkkinoinnista. Tutkimusosiossa
haastateltiin urheilubrändien edustajia Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta, ja tämän pohjalta
pyrittiin paikantamaan mahdollisuudet vaikuttajamarkkinoinnissa urheilubrändien kannalta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda ymmärrystä juuri urheilubrändin edustajille.
Tutkimuksen tuloksista ilmestyi selkeitä kaavoja, jotka kietoituivat yhteen.
Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen on lisäänynyt urheilubrändeillä aivan kuten
markkinoinnissa yleisesti. Harmillista oli kuitenkin huomata, että pohjoismaisissa
markkinointitiimeissä ei ole riittävästi resursseja laadukkaan vaikuttajamarkkinoinnin
toteuttamiseen. Samaan aikaan myös budjetti todettiin rajalliseksi, mikä poikkeaa varmasti
globaalista vaikuttajamarkkinoinnin tilanteesta.
Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että urheilubrändeillä ei ole vaikuttajamarkkinointiin lähes
lainkaan mittareita. Markkinointi toteutuu siis usein pelkällä emotionaalisella pohjalla, ja
minkäänlaisia tavoitteitakaan harvoin eri kampanjoille asetetaan.
brändeiksi maailmalla viimeisten vuosikymmenien aikana. Vaikuttajamarkkinoinnista taas on
tullut entistäkin suositumpaa sosiaalisen median myötä, ja tänä päivänä ihminen voikin tienata
elantonsa olemalla pelkkä vaikuttaja. Nämä kaksi tärkeää, ajankohtaista aihetta on pyritty
tuomaan tarkastelun alle tässä tutkielmassa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka urheilubrändit voivat hyödyntää vaikuttajia
brändipääomansa luomisessa. Näkökulmana otettiin vielä pohjoismaiset markkinat, joilla
toiminta poikkeaa enemmän kansainvälisestä vaikuttajamarkkinoinnista. Tutkimusosiossa
haastateltiin urheilubrändien edustajia Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta, ja tämän pohjalta
pyrittiin paikantamaan mahdollisuudet vaikuttajamarkkinoinnissa urheilubrändien kannalta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda ymmärrystä juuri urheilubrändin edustajille.
Tutkimuksen tuloksista ilmestyi selkeitä kaavoja, jotka kietoituivat yhteen.
Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen on lisäänynyt urheilubrändeillä aivan kuten
markkinoinnissa yleisesti. Harmillista oli kuitenkin huomata, että pohjoismaisissa
markkinointitiimeissä ei ole riittävästi resursseja laadukkaan vaikuttajamarkkinoinnin
toteuttamiseen. Samaan aikaan myös budjetti todettiin rajalliseksi, mikä poikkeaa varmasti
globaalista vaikuttajamarkkinoinnin tilanteesta.
Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että urheilubrändeillä ei ole vaikuttajamarkkinointiin lähes
lainkaan mittareita. Markkinointi toteutuu siis usein pelkällä emotionaalisella pohjalla, ja
minkäänlaisia tavoitteitakaan harvoin eri kampanjoille asetetaan.