Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vaikuttajien hyödyntäminen brändipääoman luomisessa : Urheilubrändien näkökulma pohjoismaisilla markkinoilla

Laine, Janne (2023-01-06)

Vaikuttajien hyödyntäminen brändipääoman luomisessa : Urheilubrändien näkökulma pohjoismaisilla markkinoilla

Laine, Janne
(06.01.2023)
Katso/Avaa
Laine_Janne_opinnayte.pdf (783.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173275
Tiivistelmä
Urheilubrändit ovat kasvaneet pelkistä varustevalmistajista erittäin suuriksi ja vaikuttaviksi
brändeiksi maailmalla viimeisten vuosikymmenien aikana. Vaikuttajamarkkinoinnista taas on
tullut entistäkin suositumpaa sosiaalisen median myötä, ja tänä päivänä ihminen voikin tienata
elantonsa olemalla pelkkä vaikuttaja. Nämä kaksi tärkeää, ajankohtaista aihetta on pyritty
tuomaan tarkastelun alle tässä tutkielmassa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää kuinka urheilubrändit voivat hyödyntää vaikuttajia
brändipääomansa luomisessa. Näkökulmana otettiin vielä pohjoismaiset markkinat, joilla
toiminta poikkeaa enemmän kansainvälisestä vaikuttajamarkkinoinnista. Tutkimusosiossa
haastateltiin urheilubrändien edustajia Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta, ja tämän pohjalta
pyrittiin paikantamaan mahdollisuudet vaikuttajamarkkinoinnissa urheilubrändien kannalta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda ymmärrystä juuri urheilubrändin edustajille.
Tutkimuksen tuloksista ilmestyi selkeitä kaavoja, jotka kietoituivat yhteen.
Vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen on lisäänynyt urheilubrändeillä aivan kuten
markkinoinnissa yleisesti. Harmillista oli kuitenkin huomata, että pohjoismaisissa
markkinointitiimeissä ei ole riittävästi resursseja laadukkaan vaikuttajamarkkinoinnin
toteuttamiseen. Samaan aikaan myös budjetti todettiin rajalliseksi, mikä poikkeaa varmasti
globaalista vaikuttajamarkkinoinnin tilanteesta.
Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että urheilubrändeillä ei ole vaikuttajamarkkinointiin lähes
lainkaan mittareita. Markkinointi toteutuu siis usein pelkällä emotionaalisella pohjalla, ja
minkäänlaisia tavoitteitakaan harvoin eri kampanjoille asetetaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9251]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste