Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Taustapuheen ja -melun häirintävaikutus englanninkielisen puheen ymmärtämiseen suomenkielisillä aikuisilla

Mäki, Ella (2023-01-13)

Taustapuheen ja -melun häirintävaikutus englanninkielisen puheen ymmärtämiseen suomenkielisillä aikuisilla

Mäki, Ella
(13.01.2023)
Katso/Avaa
Maki_Ella_opinnayte.pdf (496.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173287
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten aikuiset äidinkieleltään suomenkieliset tutkittavat ymmärtävät L2-kielistä eli englanninkielistä kohdepuhetta taustapuheessa ja -melussa. Ilmiötä ei ole tiettävästi tutkittu aiemmin suomea äidinkielenään puhuvilla. Tutkimuskysymyksinä oli, miten äidinkielinen ja englanninkielinen taustapuhe häiritsevät kohdepuheen ymmärtämistä ja häiritseekö äidinkielinen, englanninkielinen tai täysin vieraskielinen (korea) taustapuhe kohdepuheen ymmärtämistä enemmän kuin taustamelu (valkoinen kohina) suomenkielisillä tutkittavilla. Hypoteesina oli, että äidinkielinen, englanninkielinen ja täysin vieraskielinen taustapuhe häiritsevät kohdepuheen
ymmärtämistä enemmän kuin taustamelu. Tutkittavina oli 24 yliopisto-opiskelijaa, joiden ikäjakauma oli 19–38 vuotta.

Tutkittavat suorittivat englanninkielisten lauseiden ymmärtämistehtävän, joka sisälsi neljä osiota, joiden taustalla kuului vastabalansoidussa järjestyksessä joko suomen-, englannin- tai koreankielistä taustapuhetta tai taustamelua. Tutkittavien tehtävänä oli keskittyä englanninkielisiä lauseita puhuvan naisäänen kuuntelemiseen ja toistamaan jokaisen lauseen
jälkeen kuulemansa tarkasti ääneen tutkijalle.

Tulosten mukaan taustaäänen tyypillä oli tilastollisesti merkitsevä vaikutus englanninkielisen puheen ymmärtämiseen. Aikaisempien tutkimusten mukaisesti taustamelu häiritsi englanninkielisen kohdepuheen ymmärtämistä vähemmän kuin kaikki taustapuhetyypit. Suurin häirintävaikutus taustapuheella oli silloin, kun se oli kuunneltavan puheen kanssa samaa kieltä eli englantia. Suomenkielinen taustapuhe häiritsi englanninkielisen kohdepuheen ymmärtämistä vähemmän kuin englannin- ja koreankielinen taustapuhe. Äidinkielinen taustapuhe ei siten välttämättä olekaan niin häiritsevää kuin joissakin aiemmissa tutkimuksissa on esitetty. Täysin vieraskielinen eli koreankielinen taustapuhe häiritsi englanninkielisen puheen ymmärtämistä enemmän kuin äidinkielinen taustapuhe. Tämän tuloksen ymmärtäminen edellyttäisi lisätutkimuksia.

Monikulttuurisuus, oppilaitosten suuret opetusryhmät sekä avoimet oppimis- ja työtilat lisääntyvät suomalaisessa yhteiskunnassa ja asettavat haasteita sille, miten ihmiset pärjäävät kielellisesti erilaisissa haastavissa taustaäänitilanteissa. Jatkossa olisikin tärkeää tutkia lisää taustaäänten häirintävaikutusta kohdepuheen ymmärtämiseen erilaisilla kieliryhmillä ja
tutkimusasetelmilla.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste