Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TikTokissa tapahtuva vaikuttajamarkkinointi osana Z-sukupolven ostoaikomusta

Nurmi, Karoliina (2023-01-10)

TikTokissa tapahtuva vaikuttajamarkkinointi osana Z-sukupolven ostoaikomusta

Nurmi, Karoliina
(10.01.2023)
Katso/Avaa
Nurmi_Karoliina_opinnayte.pdf (869.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301173263
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä Z-sukupolven ostoaikomuksiin sekä vaikuttajamarkkinointiin TikTokissa. Aiempi tutkimus on keskittynyt enemmän muihin sosiaalisen median alustoihin kuten esimerkiksi Instagramissa tapahtuvaan vaikuttajamarkkinointiin. Z-sukupolvi on kuluttajaryhmänä markkinoijia kiinnostava sukupolvi ja vaikuttajamarkkinoinnissa markkinointi keskittyy suurelta osin Z-sukupolvelle TikTokissa.
Tutkielman teorialuvuissa käydään läpi vaikuttajamarkkinointia sosiaalisen median alustoilla. Sosiaalisen median alustoista erityisesti TikTokia tutkitaan tarkemmin. Lisäksi tarkastellaan Z- sukupolven ominaispiirteitä sekä miten Z-sukupolven ostoaikomuksiin pystytään vaikuttamaan TikTokissa.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisella tutkimuksella eli haastatteluiden avulla. Haastattelut tehtiin kahdelle eri ryhmälle, vaikuttajille sekä Z-sukupolven edustajille. Haastatteluissa Z-sukupolven edustajat olivat 18–24-vuotiaita. Vaikuttajien haastatteluiden pohjalta muovautui Z-sukupolven edustajille haastattelukysymykset.
Tutkimustuloksista käy ilmi, kuinka tärkeätä Z-sukupolvelle markkinoinnissa on viihteellinen sekä pelillinen sisältö. Z-sukupolven edustajat seuraavat vaikuttajia Tiktokissa, ja hauskan sisällön ansiosta viihtyvät alustalla. Tutkimuksessa selvisi, että vaikuttajille kaupallisissa yhteistöissä omat arvot sekä yrityksen arvot ovat keskiössä. Vaikuttajat ovat aitoja ja rehellisiä jakamassaan sisällössään TikTokissa. TikTok on mahdollistanut vaikuttajille viihteellisen ja innovatiivisen sisällön tekemisen kanavan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4908]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste