Kilpailijayhteistyö IT-toimittajayritysten välillä
Junger, Juha (2023-01-10)
Kilpailijayhteistyö IT-toimittajayritysten välillä
Junger, Juha
(10.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306448
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306448
Tiivistelmä
Yksittäisten yritysten sijaan kilpailua käydään yhä enemmän verkostojen välillä. Yritykset tekevät yhteistyötä mahdollistaakseen komplementaaristen resurssien yhdistelemisestä saatavia hyötyjä. Yhteistyö on yleistä IT-alalla, jossa kannustimia kilpailijayhteistyölle luovat muun muassa eri toimijoille hajautunut osaaminen ja vajavaiset työntekijäresurssit.
Tutkielmassa käsitellään kilpailijayhteistyön motiiveja, haasteita, sekä hallintaa IT-toimittajayrityksen näkökulmasta. Lisäksi pyritään ymmärtämään eroja perinteiseen kilpailijayhteistyöhön verrattuna. Tavoitteena on myös selvittää, kuinka kirjallisuudessa esiteltyjä taktiikoita ja yhteistyön hallinnan keinoja hyödynnetään IT-sektorilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisella monitapaustutkimuksella, jossa haastateltiin kokeneita IT-alan asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, ja esiin nousseita teemoja peilattiin aiempaan kirjallisuuteen.
Aineisto vahvistaa kirjallisuudessa esiintyviä teemoja. Perinteisen tuotekeskeisen kilpailijayhteistyön näkökulmia on joissain määrin mahdollista soveltaa myös IT-toimittajien väliseen suhteeseen. Yhteistyön haasteet ja riskit olivat paikoitellen symmetrisiä tuotteisiin pohjautuvan kilpailun kanssa, mutta etenkin asiakkaan vaikutusvalta tuo yhteistyösuhteeseen mukanaan kokonaan uuden dimension. Suhteen dynamiikka määrittelee pitkälti osapuolten kokeman riskin määrän. Yhteistyötä voidaan aineiston mukaan hallita sopimusten ja suhteiden hallinnan kombinaatiolla, sekä muiden ajan saatossa hyväksi todettujen toimintatapojen avulla.
Tutkielmassa käsitellään kilpailijayhteistyön motiiveja, haasteita, sekä hallintaa IT-toimittajayrityksen näkökulmasta. Lisäksi pyritään ymmärtämään eroja perinteiseen kilpailijayhteistyöhön verrattuna. Tavoitteena on myös selvittää, kuinka kirjallisuudessa esiteltyjä taktiikoita ja yhteistyön hallinnan keinoja hyödynnetään IT-sektorilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisella monitapaustutkimuksella, jossa haastateltiin kokeneita IT-alan asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, ja esiin nousseita teemoja peilattiin aiempaan kirjallisuuteen.
Aineisto vahvistaa kirjallisuudessa esiintyviä teemoja. Perinteisen tuotekeskeisen kilpailijayhteistyön näkökulmia on joissain määrin mahdollista soveltaa myös IT-toimittajien väliseen suhteeseen. Yhteistyön haasteet ja riskit olivat paikoitellen symmetrisiä tuotteisiin pohjautuvan kilpailun kanssa, mutta etenkin asiakkaan vaikutusvalta tuo yhteistyösuhteeseen mukanaan kokonaan uuden dimension. Suhteen dynamiikka määrittelee pitkälti osapuolten kokeman riskin määrän. Yhteistyötä voidaan aineiston mukaan hallita sopimusten ja suhteiden hallinnan kombinaatiolla, sekä muiden ajan saatossa hyväksi todettujen toimintatapojen avulla.