Siirtymä esiopetuksesta kouluun : Vertailussa siirtymä päiväkodin esiopetuksesta ja koulun esiopetuksesta opettajien ja oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Teresa (2023-01-12)
Siirtymä esiopetuksesta kouluun : Vertailussa siirtymä päiväkodin esiopetuksesta ja koulun esiopetuksesta opettajien ja oppilaiden näkökulmasta
Mäkelä, Teresa
(12.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306561
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301306561
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa on tutkittu esiopetuksesta kouluun siirtymää vertaillen päiväkodin
yhteydessä olevaa esiopetusta ja koulun yhteydessä olevaa esiopetusta. Tutkimuskysymyksillä pyritään
saamaan vastauksia esiopettajien käyttämiin siirtymätilanteen tukikeinoihin, siirtymän eroavaisuuksia
esiopetuksen sijainnin kannalta, esioppilaiden tietämyseroja tulevasta koulustaan sekä ensimmäisen
luokan oppilaiden ajatuksia kouluun siirtymästä.
Tutkimusaineistoa on kerätty Webropol -kyselylomakkeella satunnaisilta esiopettajilta ja
haastattelemalla erikseen päiväkodin ja koulun esioppilaita sekä ensimmäisen luokan oppilaita.
Haastattelut on toteutettu parihaastatteluina kasvotusten. Tuloksista kävi ilmi esiopettajien monipuoliset
tavat tukea siirtymätilannetta. Suurin osa piti huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä tärkeimpänä. Muita
tärkeitä tukikeinoja ovat esimerkiksi siirtymästä keskustelu oppilaiden kanssa, tiedonsiirtopalaverit,
koulun kanssa tehtävä tiivis yhteistyö sekä koulun työskentelytaitojen harjoittelu.
Koulun esiopettajat kokivat koulun kanssa tehtävän yhteistyön tiiviimmäksi sekä myös oman
taitotasonsa siirtymätilanteissa hieman paremmaksi päiväkodin esiopettajiin verrattuna. Kouluun
tutustumisessa ei ollut eroja, mutta huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön koki haasteelliseksi lähes
puolet päiväkodin esiopettajista, kun taas koulun esiopettajista ei yksikään.
Koronan tuomat vaikutukset toistuivat useissa tutkimustuloksissa ja mahdollisesti tästä syystä myöskään
suuria eroja ei ollut havaittavissa oppilaiden tietämyksessä tulevasta koulustaan. Molemmissa
esiopetusyksiköissä oppilaiden tietämys tulevasta koulustaan oli yllättävän vähäistä. Yllättäviä tuloksia
saatiin myös, kun kouluun siirtyminen koettiin koulun esiopetuksesta tulleiden joukossa vaikeammaksi
ja heidän mukaansa sopeutuminen kouluun vei pitkään. Päiväkodin esiopetuksesta tulleet oppilaat
kokivat koulun alkamisen pääosin positiivisemmaksi.
yhteydessä olevaa esiopetusta ja koulun yhteydessä olevaa esiopetusta. Tutkimuskysymyksillä pyritään
saamaan vastauksia esiopettajien käyttämiin siirtymätilanteen tukikeinoihin, siirtymän eroavaisuuksia
esiopetuksen sijainnin kannalta, esioppilaiden tietämyseroja tulevasta koulustaan sekä ensimmäisen
luokan oppilaiden ajatuksia kouluun siirtymästä.
Tutkimusaineistoa on kerätty Webropol -kyselylomakkeella satunnaisilta esiopettajilta ja
haastattelemalla erikseen päiväkodin ja koulun esioppilaita sekä ensimmäisen luokan oppilaita.
Haastattelut on toteutettu parihaastatteluina kasvotusten. Tuloksista kävi ilmi esiopettajien monipuoliset
tavat tukea siirtymätilannetta. Suurin osa piti huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä tärkeimpänä. Muita
tärkeitä tukikeinoja ovat esimerkiksi siirtymästä keskustelu oppilaiden kanssa, tiedonsiirtopalaverit,
koulun kanssa tehtävä tiivis yhteistyö sekä koulun työskentelytaitojen harjoittelu.
Koulun esiopettajat kokivat koulun kanssa tehtävän yhteistyön tiiviimmäksi sekä myös oman
taitotasonsa siirtymätilanteissa hieman paremmaksi päiväkodin esiopettajiin verrattuna. Kouluun
tutustumisessa ei ollut eroja, mutta huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön koki haasteelliseksi lähes
puolet päiväkodin esiopettajista, kun taas koulun esiopettajista ei yksikään.
Koronan tuomat vaikutukset toistuivat useissa tutkimustuloksissa ja mahdollisesti tästä syystä myöskään
suuria eroja ei ollut havaittavissa oppilaiden tietämyksessä tulevasta koulustaan. Molemmissa
esiopetusyksiköissä oppilaiden tietämys tulevasta koulustaan oli yllättävän vähäistä. Yllättäviä tuloksia
saatiin myös, kun kouluun siirtyminen koettiin koulun esiopetuksesta tulleiden joukossa vaikeammaksi
ja heidän mukaansa sopeutuminen kouluun vei pitkään. Päiväkodin esiopetuksesta tulleet oppilaat
kokivat koulun alkamisen pääosin positiivisemmaksi.