Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten lukuharrastuksen tukeminen ensimmäisellä vuosiluokalla : Opettajien ja vanhempien ajatuksia roolistaan lasten lukuharrastuksen tukijoina

Salmikari, Emmi; Salovaara, Pauliina (2023-01-20)

Lasten lukuharrastuksen tukeminen ensimmäisellä vuosiluokalla : Opettajien ja vanhempien ajatuksia roolistaan lasten lukuharrastuksen tukijoina

Salmikari, Emmi
Salovaara, Pauliina
(20.01.2023)
Katso/Avaa
Salmikari_Emmi_Salovaara_Pauliina_opinnayte.pdf (1.506Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023020926491
Tiivistelmä
Lukutaidon ajatellaan olevan taito, joka opitaan ensimmäisinä kouluvuosina. Lukutaidon kielellinen perusta rakentuu kuitenkin jo varhaislapsuudessa, ja sen nähdään kehittyvän läpi elämän. Lukutaito on perustaito, jonka pohjalle rakentuu elinikäinen oppiminen. Hyvä lukutaito on edellytys yhteiskuntaan osallistumiselle. Lasten lukeminen on aiheuttanut viimeisten vuosien aikana jatkuvaa huolta. Huolenaiheena on etenkin kielteisen asenteen lisääntyminen lukemista kohtaan sekä lukutaidon eriarvoisuuden kasvaminen.

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ensimmäisen vuosiluokan opettajien ja oppilaiden vanhempien ajatuksia omasta roolistaan lasten lukuharrastuksen tukijoina. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville, miten lasten lukuharrastusta tuetaan opettajien ja vanhempien näkökulmasta. Mielenkiinnon kohteena oli myös selvittää, löytyykö opettajien ja vanhempien ajatuksista yhtäläisyyksiä tai ristiriitoja. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietoisuutta lasten lukuharrastuksen
tärkeydestä. Tämän tavoitteen myötä pyritään lisäämään sekä opettajien että vanhempien osallistumista lasten lukuharrastuksen tukemiseen.

Teoreettinen viitekehys rakentuu lukutaidon ympärille erilaisista näkökulmista. Lukutaito huomioidaan moniulotteisena ilmiönä. Lukuharrastukseen vaikuttavista tekijöistä tutustutaan lukuintoon sekä lukemaan sitoutumiseen. Lasten lukemiseen vaikuttavista tekijöistä tarkastellaan erityisesti opettajien ja vanhempien roolia sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä.

Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui kahdeksan opettajan teemahaastatteluista ja ensimmäisen vuosiluokan oppilaiden vanhemmille suunnatusta kyselystä. Kysely koostui avoimista kysymyksistä. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 vanhempaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisen laadullisen sisällönanalyysin keinoin.

Tulokset koostuivat opettajien ja vanhempien ajatuksista liittyen lasten lukuharrastuksen tukemiseen. Sekä opettajat että vanhemmat tiedostivat oman roolinsa tärkeyden lasten lukuharrastuksen tukijoina. Tutkimuksen mukaan lasten lukuharrastusta tuettiin monipuolisin keinoin opettajien, vanhempien sekä kodin ja koulun yhteistyön näkökulmasta. Lasten lukutaidon merkitys ja lukuharrastuksen tukeminen olivat tiedostettuja ilmiöitä sekä opettajien että vanhempien taholla. Lasten lukutaidon ja lukuharrastuksen tukemiseen tulisikin panostaa entistä enemmän, jotta voitaisiin taata tulevaisuuden kannalta tärkeät taidot.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste