Lukio-opiskelijoiden tietämys käsitteiden kestävä kehitys, lajintuntemus ja ekosysteemi määritelmistä ja niiden välisistä suhteista
Koski, Verneri (2023-01-30)
Lukio-opiskelijoiden tietämys käsitteiden kestävä kehitys, lajintuntemus ja ekosysteemi määritelmistä ja niiden välisistä suhteista
Koski, Verneri
(30.01.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030329677
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023030329677
Tiivistelmä
Kaikkia maapallon ihmisiä ja eliöitä uhkaa ympäristökriisi. Kriisin pysäyttämiseksi kokonaisuus, josta se muodostuu, pitäisi jotenkin ensin ymmärtää. Kestävä kehitys, ekosysteemi ja lajintuntemus -käsitteet linkittyvät toisiinsa ja yhden ymmärtäminen vaatii toisen ymmärtämistä. Koulutuksella on suuri merkitys tietojen ja taitojen ja ennen kaikkea arvojen muodostajana ja siksi koulujen opetussuunnitelmiin onkin sisällytetty ympäristökasvatusta sekä biologian ja maantieteen osioihin sen mukaisia tavoitteita. Koulutuksen olisi tärkeä myös toteuttaa sille asetetut tavoitteet ja tämä tutkimus pyrkii kartoittamaan lukio-opiskelijoiden osaamista edellä mainituissa asioissa. Aineisto on kerätty kolmesta Varsinais-Suomalaisesta lukiosta sähköisellä lomakkeella ja sitä on analysoitu sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti. Tutkimus antoi ymmärtää, että lukiolaisilla (n=74) on heikko osaaminen käsitteiden kestävä kehitys, ekosysteemi ja lajintuntemus hallinnassa. Tutkimus osoitti myös, että lukiolaisen biologian kurssien määrällä, ympäristöön ja luontoon liittyvillä harrastuksilla tai esimerkiksi asuinalueen tyypillä ei ole yhteyttä käsitteiden hallintaan ja niiden välisten yhteyksien ymmärtämiseen. Ainoat merkitsevät muuttujat olivat vastaajan lukio ja viimeisimmän biologian kurssin arvosana. Tulos ohjaa ajattelua siihen suuntaan, että järkälemäisistä opetussuunnitelmista huolimatta oppilaitokset eivät mahdollisesti tuota tasalaatuista opetusta. Tämän tutkimuksen otanta on kuitenkin liian pieni vahvojen tulkintojen tekemiseen.