Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Biologisten kuvaajien lukutaito lukiossa

Vasama, Sanni (2023-03-03)

Biologisten kuvaajien lukutaito lukiossa

Vasama, Sanni
(03.03.2023)
Katso/Avaa
Vasama_Sanni_opinnayte.pdf (3.024Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032833625
Tiivistelmä
Nykypäivän lukutaitoon kuuluu tekstin ohella myös muita visuaalisia elementtejä, kuten kuvia ja graafisia esityksiä. Niitä ymmärtääkseen on hallittava monilukutaitoa. Etenkin luonnontieteissä on tärkeää oppia tulkitsemaan tutkimustuloksia havainnollistavia kuvaajia, joista informaatio on analysoitavissa nopeasti, mikäli niiden tulkitseminen on entuudestaan tuttua. Lukiolaiset tarvitsevat kuvaajien tulkitsemiseen liittyviä taitoja erityisesti ylioppilaskokeissa, joissa tehtävien ratkaiseminen vaatii varsin usein valmiiksi annetun aineiston analysointia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää lukio-opiskelijoiden taitoja ja ajatuksia liittyen kuvaajiin osana biologian oppimista. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, ja kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 169 lukiolaista kuudesta eri lukiosta, viidestä kaupungista ja neljästä maakunnasta ympäri Suomea. Aineiston analysoimista varten lomakkeessa kysyttiin vastaajien taustoja biologian opinnoissa ja kokemusta kuvaajien tulkitsemisesta. Tehtäväosiossa lukiolaiset vastasivat kysymyksiin kahdesta erilaisesta biologisaiheisesta kuvaajasta, joiden osaamista he pohtivat vielä kyselylomakkeen itsearvioinnissa. Tulosten perusteella lukiolaiset osasivat tulkita kuvaajia keskinkertaisesti. Omaa osaamista kyettiin arvioimaan totuudenmukaisesti, sillä itsearviointi ja todellisuudessa tehtävistä saadut pisteet korreloivat keskenään positiivisesti. Aiempi koulumenestys biologian arvosanan muodossa oli opiskeltujen biologian kurssien lukumäärää selvemmin yhteydessä sekä tehtävistä saatuihin pisteisiin että kokemukseen kuvaajien osaamisesta. Yleisesti ottaen vastaajat arvioivat kuvaajien tulkitsemisen osaamistasonsa melko hyväksi. Vastaajat kokivat kuvaajat melko tärkeäksi osaksi biologian opetusta, minkä voi perustella biologian oppiaineen luonnontieteellisellä ja tutkimuksellisella lähestymistavalla. Lukiolaiset toivoivat kuitenkin lisää tukea kuvaajien tulkitsemiseen opetuksessa. Tuki edistäisi opiskelijoiden kuvaajien syvällisempää ymmärrystä ja edesauttaisi korkeampien ajattelun tasojen saavuttamista oppimisessa.
 
In addition to text, today's literacy also includes many other visual elements, such as pictures and graphic representations. In order to understand all this, the reader must master multiliteracy. It is important for students to learn to interpret graphs illustrating research results, especially in natural sciences. The results of a research can be quickly analyzed if one knows how to interpret graphs. Skills of interpreting graphs is particularly needed in Finnish high school matriculation exams because the assignments often include given data or material. The purpose of this study is to find out about the skills and conceptions of high school students regarding graphs as part of learning biology. This study was carried out as a survey with 169 answers from high school students from six different high schools around Finland. For the analyses, the backgrounds of the students’ biology studies and how they experience their own skills of interpreting graphs were asked. There were two different kinds of biological graphs on the survey, which were analyzed by the students. Participants also self-evaluated their own answers and skills on graphs included. According to this study, high school students are able to interpret graphs moderately. Participants evaluated their performance successfully, as the self-assessment and the points they got in assignments correlated positively. The connection between earlier biology grade and the experience of the participants’ own skills was clear. Biology grade also predicted success in the assignments of this survey. The number of biology courses participants had already completed was not associated to either of the attributes mentioned above. All in all, participants evaluated their own performance in interpreting graphs to be quite good. Participants experienced graphs as an important part of learning biology, which can be rationalized by the scientifical and investigative nature of biology. Based on this study, high school students wish to receive more support in interpreting graphs in class. Support would advance deep understanding of the graphs and benefit reaching higher-order cognitive skills.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9208]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste