Induktiovaiheen opettajien kokemuksia heidän omasta opettajaresilienssistään
Mäntyranta, Marianne (2023-03-11)
Induktiovaiheen opettajien kokemuksia heidän omasta opettajaresilienssistään
Mäntyranta, Marianne
(11.03.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040334707
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040334707
Tiivistelmä
Ensimmäiset vuodet opettajana ovat erityisen haastavia, ja samalla opettajan uran jatkuvuuden kannalta kaikkein merkittävimmät. Tämä vaihe vaatii tuoreilta opettajilta erityisen paljon selviytymis- ja uusiutumiskykyä, resilienssiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia heidän opettajaresilienssistään uran induktiovaiheessa.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten induktiovaiheen opettajat kokevat Greenfieldin (2015) opettajaresilienssimallin eri tekijöiden vaikuttavan heidän omaan opettajaresilienssiinsä. Lisäksi tavoitteena on selvittää miten induktiovaiheen opettajat kokevat itse voivansa tukea omaa opettajaresilienssiään, sekä miten koronapandemia vaikuttaa induktiovaiheen opettajien opettajaresilienssiin. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä induktiovaiheen opettajaa keväällä 2021. Käytin aineistoni analysoinnissa laadullista sisällönanalyysia, jossa yhdistyvät aineistolähtöinen sekä teoriaohjaava analyysi.
Tutkimuksen tuloksissa haastateltavien kokemuksia heidän opettajaresilienssiinsä vaikuttavista tekijöistä oli mahdollista jäsentää opettajaresilienssimallin avulla. Tuloksista selvisi, että suurimmat opettajaresilienssiä tukevat tekijät ovat sekä työ- että yksityiselämän suhteet sekä uskomukset itsestä opettajana. Kävi myös ilmi, että opettajat voivat vaikuttaa itse suurimpaan osaan resilienssimallin tekijöistä ja näin tukea ja vahvistaa omaa opettajaresilienssiään. Induktiovaiheen opettajien ajatukset koronapandemian vaikutuksista heidän opettajaresilienssiinsä ovat vaihtelevia. Osa ei näe sen vaikuttaneen heidän arkeensa tai opettajaresilienssiinsä juuri mitenkään, kun taas toiset ovat kokeneet korona-ajan kuormittavana ja opettajaresilienssiä heikentävänä.
Tuloksista saatuja tietoja voidaan hyödyntää induktiovaiheen opettajan uran tukemiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna induktiokoulutuksen suunnittelussa, ja näin pienentää opettajankoulutuksen ja työelämän välillä koettua kuilua. Vahvistamalla opettajaresilienssiä tukevia tekijöitä vahvistetaan myös induktiovaiheen opettajan uran jatkuvuutta.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten induktiovaiheen opettajat kokevat Greenfieldin (2015) opettajaresilienssimallin eri tekijöiden vaikuttavan heidän omaan opettajaresilienssiinsä. Lisäksi tavoitteena on selvittää miten induktiovaiheen opettajat kokevat itse voivansa tukea omaa opettajaresilienssiään, sekä miten koronapandemia vaikuttaa induktiovaiheen opettajien opettajaresilienssiin. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä induktiovaiheen opettajaa keväällä 2021. Käytin aineistoni analysoinnissa laadullista sisällönanalyysia, jossa yhdistyvät aineistolähtöinen sekä teoriaohjaava analyysi.
Tutkimuksen tuloksissa haastateltavien kokemuksia heidän opettajaresilienssiinsä vaikuttavista tekijöistä oli mahdollista jäsentää opettajaresilienssimallin avulla. Tuloksista selvisi, että suurimmat opettajaresilienssiä tukevat tekijät ovat sekä työ- että yksityiselämän suhteet sekä uskomukset itsestä opettajana. Kävi myös ilmi, että opettajat voivat vaikuttaa itse suurimpaan osaan resilienssimallin tekijöistä ja näin tukea ja vahvistaa omaa opettajaresilienssiään. Induktiovaiheen opettajien ajatukset koronapandemian vaikutuksista heidän opettajaresilienssiinsä ovat vaihtelevia. Osa ei näe sen vaikuttaneen heidän arkeensa tai opettajaresilienssiinsä juuri mitenkään, kun taas toiset ovat kokeneet korona-ajan kuormittavana ja opettajaresilienssiä heikentävänä.
Tuloksista saatuja tietoja voidaan hyödyntää induktiovaiheen opettajan uran tukemiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää apuna induktiokoulutuksen suunnittelussa, ja näin pienentää opettajankoulutuksen ja työelämän välillä koettua kuilua. Vahvistamalla opettajaresilienssiä tukevia tekijöitä vahvistetaan myös induktiovaiheen opettajan uran jatkuvuutta.