Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Lyssna och klappa” Aktiverande övningar i grundskolans läroböcker för B1-svenska

Ääri, Vilma (2023-03-31)

”Lyssna och klappa” Aktiverande övningar i grundskolans läroböcker för B1-svenska

Ääri, Vilma
(31.03.2023)
Katso/Avaa
Aari_Vilma_opinnayte.pdf (2.253Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438426
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen har varit att undersöka aktiverande övningar i läromedel. Jag utreder vad för slags aktiverande övningar en av de nyaste läromedelsserierna för B1-svenska i grundskolan innehåller. Jag har redogjort för olika aktiverande övningar som förekommer i läroböckerna och i det digitala materialet för läraren. Aktiverande övningar har definierats i relation med tidigare studier. I denna studie avser jag med aktiverande övningar sådana övningar där användning av kroppen eller någon annan aktiverande aspekt, såsom spel, tärningskast eller pussel ingår. Jag har utrett vilka kategorier övningarna representerar, hur många aktiverande övningar materialet innehåller och i vilka delar av läromedlet övningarna förekommer.

Som material har jag använt läromedelsserien Trampolin som är avsedd för B1-svenska i årskurserna 6–9. Materialet består av tre läroböcker och det digitala materialet. Metoden i denna studie är kvalitativ materialbaserad innehållsanalys (Kohlbacker 2006). Kategorierna i avhandlingen har skapats utifrån materialets behov. Materialet har bearbetats med en genomgång av materialet, beskrivning av beläggen, reducering och utformande av kategorier.

Analysen visar att läroböckerna innehåller över tvåhundra aktiverande övningar i flera olika delar av materialet. Den kvalitativa innehållsanalysen gav sju olika kategorier. Hälften av övningarna ingår i kategorin Spel och lek medan de sex olika kategorierna är märkbart mindre. De flesta övningarna förekommer i det digitala materialet för läraren och ingår i delen Temaord. Andelen aktiverande övningar minskar jämnt då eleverna blir äldre. Dessutom är det lärarens ansvar att välja aktiverande övningar i språkundervisningen.

I fortsättningen borde man undersöka hur aktiverande övningar väljs och genomförs i undervisningen. Därtill borde elevers och lärares uppfattningar av dessa studeras.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste