Juutalaisuus, islam ja uskonnottomuus evakelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa : laadullinen tutkimus Sydän-, Aarre- ja Tähti-kirjasarjoista
Saarte, Jemina; Pajamo, Mari (2023-04-06)
Juutalaisuus, islam ja uskonnottomuus evakelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa : laadullinen tutkimus Sydän-, Aarre- ja Tähti-kirjasarjoista
Saarte, Jemina
Pajamo, Mari
(06.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041737009
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041737009
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä juutalaisuudesta, islamista ja uskonnottomuudesta esitetään evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa vuosiluokilla 3–6. Teoriatausta perustuu uskonnon opetuksen historiaan, uskontokasvatukseen sekä evankelisluterilaisen uskonnon opetussuunnitelmaan (2014). Lisäksi teoriataustassa käsitellään tämänhetkistä uskontojen moninaisuutta Suomessa.
Tutkimuksen aineistona käytetään kirjasarjojen opetuskäyttöön koskevan kyselyn perusteella kolmea eri alakoulun uskonnon kirjasarjaa eri kustannusyhtiöiltä: Sydän-, Aarre- ja Tähti-sarjat. Näistä Tähtisarja on julkaistu vuoden 2004 opetussuunnitelman aikana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena oppikirjatutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulkintakehikkona hyödynnettiin vuoden 2014 evankelisluterilaisen uskonnon opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uskonnon opetuksen sisällöt eivät ole muuttuneet 1990-luvun jälkeen. Tähti-sarja käsittelee juutalaisuutta, islamia ja uskonnottomuutta suppeasti. Islamin sisällöt korostuivat verrattuna juutalaisuuden sisältöihin Sydän- ja Aarre-sarjoissa. Aarre-sarja käsittelee uskonnottomuutta laajemmin kuin Sydän-sarja, mutta sitä ei käsitellä yhdenvertaisena katsomuksena muiden joukossa. Sarjojen välillä oli sisällöllisiä ja rakenteellisia eroja.
Muita katsomuksia tulisi käsitellä oppikirjoissa monipuolisemmin ja tasavertaisemmin. Maailman katsomuksellisen moninaistumisen ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti olisi tärkeää, että oppikirjoissa katsomukset esitellään yhdenvertaisesti. Uskonnon opetus kuuluu uskontokasvatukseen ja tavoitteena on lisätä oppilaiden katsomuksellista yleissivistystä ja kasvattaa erilaisuuden ymmärtämiseen. Tulokset korostavat, että oppikirjan ei tulisi olla ainoa opetuksen suunnittelun työkalu. Opettajan vastuulla on huomioida katsomuksellinen nykytila opetuksessa sekä toimia opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttajana.
Tutkimuksen aineistona käytetään kirjasarjojen opetuskäyttöön koskevan kyselyn perusteella kolmea eri alakoulun uskonnon kirjasarjaa eri kustannusyhtiöiltä: Sydän-, Aarre- ja Tähti-sarjat. Näistä Tähtisarja on julkaistu vuoden 2004 opetussuunnitelman aikana. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena oppikirjatutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulkintakehikkona hyödynnettiin vuoden 2014 evankelisluterilaisen uskonnon opetussuunnitelmaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että uskonnon opetuksen sisällöt eivät ole muuttuneet 1990-luvun jälkeen. Tähti-sarja käsittelee juutalaisuutta, islamia ja uskonnottomuutta suppeasti. Islamin sisällöt korostuivat verrattuna juutalaisuuden sisältöihin Sydän- ja Aarre-sarjoissa. Aarre-sarja käsittelee uskonnottomuutta laajemmin kuin Sydän-sarja, mutta sitä ei käsitellä yhdenvertaisena katsomuksena muiden joukossa. Sarjojen välillä oli sisällöllisiä ja rakenteellisia eroja.
Muita katsomuksia tulisi käsitellä oppikirjoissa monipuolisemmin ja tasavertaisemmin. Maailman katsomuksellisen moninaistumisen ja opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti olisi tärkeää, että oppikirjoissa katsomukset esitellään yhdenvertaisesti. Uskonnon opetus kuuluu uskontokasvatukseen ja tavoitteena on lisätä oppilaiden katsomuksellista yleissivistystä ja kasvattaa erilaisuuden ymmärtämiseen. Tulokset korostavat, että oppikirjan ei tulisi olla ainoa opetuksen suunnittelun työkalu. Opettajan vastuulla on huomioida katsomuksellinen nykytila opetuksessa sekä toimia opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttajana.