Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien näkemyksiä omista tunnetaidoistaan ja tunnetaitojen merkityksestä opettajan työssä

Sorvari, Emma (2023-05-02)

Luokanopettajien näkemyksiä omista tunnetaidoistaan ja tunnetaitojen merkityksestä opettajan työssä

Sorvari, Emma
(02.05.2023)
Katso/Avaa
EmmaSorvariProgradu.pdf (1.318Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051043027
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä omista tunnetaidoistaan ja niiden merkityksistä opettajan työssä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiiviselle tutkimukselle tyypillisen teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen osallistui kaksi erityisopettajaa ja neljä luokanopettajaa Varsinais-Suomen alueen peruskouluista. Haastateltavat koostuivat eri-ikäisistä sekä mies- että naisopettajista, mutta sukupuolella tai iällä ei ollut tutkimuksen kannalta merkitystä.
Haastattelussa käytettiin neljän kysymyskokonaisuuden avointa haastattelulomaketta apukysymyksineen, ja haastattelut toteutettiin kasvotusten ja videopuhelun välityksellä. Haastattelujen kysymykset muodostettiin tutkitusta teoriasta saadun tiedon pohjalta. Haastattelut toteutettiin syystalvella 2022 sekä kevättalvella 2023.
Aineisto analysoitiin ja tuloksien mukaan kaikki opettajat näkivät ja arvioivat omat tunnetaitonsa suhteellisen hyviksi. Opettajat olivat myös yhtä mieltä siitä, että tunnetaidot kuuluvat opettajien tärkeimpiin työkaluihin työn jatkuvan vuorovaikutuksellisuuden vuoksi. Ne opettajat, jotka kokivat tunnetaitonsa erityisen hyviksi, kertoivat myös olleensa yleisesti kiinnostuneita lukemaan tunnetaitoihin liittyvää materiaalia sekä keskustelevansa usein tunteista läheisten ihmisten kanssa. Tunnetaitojen merkitys nähtiin tärkeänä osana tukemaan lasten oppimista sekä vuorovaikutussuhteissa toimimista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste